UNT utsedd till Årets dagstidning

Upsala Nya Tidning har tilldelats utmärkelsen Årets dagstidning Helhetspriset i den prestigefyllda tävlingen Årets dagstidning

– Det känns fantastiskt! Vi är så glada och stolta, säger UNT:s vd och chefredaktör Johanna Odlander.

Bakom tävlingen Årets dagstidning står branschorganisationen Tidningsutgivarna. I kategorin Årets dagstidning Helhetspriset var även Borås Tidning och Dagens industri nominerade.

– Det är så fantastiskt roligt att svensk lokaljournalistik står starkt. Att UNT vinner helhetspriset i hård konkurrens är ett tydligt kvitto på det. Jag är så stolt, säger Lina Hedenström, vd på NTM. 

Johanna Odlander betonar att det är ett stort förändringsarbete som gjorts på tidningen under flera år som nu ger utdelning.

– Det ligger mycket hårt jobb bakom den här utmärkelsen så det känns fint att vårt arbete uppmärksammas. Om man ska se vad som hänt under just det gångna året skulle jag säga att vi lyft oss inom primärt tre områden: händelsebevakning, granskningar och hur vi berättar bäst digitalt, säger Johanna Odlander.

UNT:s journalistik har fått mycket uppmärksamhet den senaste tiden. UNT:s granskning av våldtäkter inom hemtjänsten har nominerats till Guldspaden och bilden på 84-åriga Elsa som berättade om hur hon utsatts för en våldtäkt av en hemtjänstanställd vann nyligen pris för årets porträttbild på Årets bild-galan. Bilden togs av UNT-fotografen Adam Wrafter.

Juryns motivering:

De började jobba på ett nytt sätt, rev ner silos, prövade nya digitala strategier, gick med stark vinst, producerade massor av bra journalistik och fick hela Sverige att prata om Elsa.

UNT:s chefredaktör Johanna Odlander är Årets MediaAmazon

Utmärkelsen Årets MediaAmazon delas ut till kvinnliga medieledare. I år prisas UNT:s chefredaktör och vd Johanna Odlander för sitt modiga och nyskapande ledarskap.

Tidningsveckan tar journalistiken in i klassrummet

I år har intresset för Tidningsveckan varit rekordstort. Under veckan har över 4000 skolelever tagit del av våra lokala nyheter. Flera skolor har dessutom fått besök av våra reportrar som berättat om journalistikens viktiga roll i lokalsamhället.

NTM satsar på unga – med nytt gratispaket 

För att få fler unga att ta del av den lokala nyhetsjournalistiken lanserar NTM nu ett nytt paket med gratis prenumerationer till alla under 25 år. Hittills har satsningen gett 5 200 nya läsare. Målet är att tredubbla antalet prenumerationer i målgruppen.