Två vinster för NTM-koncernen på Årets Dagstidning.

Norr Media vann pris för Årets Bevakning för sitt arbete med att sända sport live i Norr- och Västerbotten och Mediehuset UNT vann Årets Kampanj där de med trovärdigheten i sitt varumärke och bredden i sina kanaler skapat värde för kunden.

Branschorganisationen TU – medier i Sverige anordnar tävlingen Årets dagstidning med åtta tävlingsklasser. För Årets Bevakning löd motiveringen ”Orädd och kreativ nybyggaranda tar tekniken till hjälp för att – oavsett pandemirestriktioner – ge den live-törstande publiken en känsla av att vara på plats där det händer, när det händer”.

Albin Ohlin, Rickard Björling, Per Sandberg., Norr Media.
Albin Ohlin, Rickard Björling, Per Sandberg., Norr Media.

​​​​​​​​​​​​​​- Som VD för Norr Media är jag ofta stolt över medarbetarna. Varje dag gör personalen stordåd. För läsarnas skull, för kundernas skull. För demokratins skull. I kväll är det inte bara jag som hyllar våra medarbetare. Under takkronorna i Berns salonger har Norr Media ännu en gång prisats i branschens finaste pris, Årets dagstidning. Den här gången för Årets bevakning, i konkurrens med Expressen och Kvällsposten.
Det här priset är resultatet av extraordinärt lokalt engagemang och kvalificerat koncernsamarbete i NTM-koncernen. Vi vinner tillsammans. Det gör segern särskilt underbar och stoltheten särskilt stor, sa Mats Ehnbom VD Norr Media efter att vinnaren tillkännagivits.

Rose-marie Lindh och Eva-Lotta Eek, Mediehuset UNT
Rose-marie Lindh och Eva-Lotta Eek, Mediehuset UNT

För Årets Kampanj löd motiveringen ”Årets vinnare har utnyttjat trovärdigheten i sitt varumärke och bredden i sina kanaler för att skapa värde för kunden. Det är inspirerande att se hur de under kampanjen löpande följt upp utfallet och efter hand satt in åtgärder för att säkerställa ett framgångsrikt utfall. Man visar att ett tydligt fokus, och konsekvent marknadsföring i mediehusets kanaler ger tydliga resultat”.

– Jag är så stolt över skickliga medarbetare i Mediehuset UNT och NTM Media, som visar den utomordentliga kraften i lokala medier. De gör annonskunden framgångsrik och drar in pengar till den lokala journalistiken. Det kunde inte vara bättre! ​​​​​​, säger Kalle Sandhammar VD Mediehuset UNT om vinsten.

Nathalie Wiklund blir ny HR-chef på NTM

Nu är det klart att Nathalie Wiklund, som sedan i våras varit tillförordnad chef, kommer att bli NTM:s nya HR-chef. Hon tillträder tjänsten den 1 november.
Reporter arbetar med video i Storykit.

Nu kan 320 reportrar göra video på några sekunder – med hjälp av Storykit 

Som första publicist i Norden integrerar NTM nu automatiserat videoskapande direkt i sitt publiceringssystem. Med hjälp av Storykits API-löning kan samtliga 320 reportrar göra video med bara 2-3 knapptryck. – Det är häftigt. Tidsbesparingen och enkelheten är den största drivkraften i projektet, säger Jörgen Bröms på NTM.
Kvinna lyssnar på nyheter

Nyheter i ljudformat – med hjälp av AI

Nu erbjuder vi på NTM en helt ny form av nyhetsupplevelse. Med hjälp av AI-teknik lanserar vi en ny tjänst som gör det möjligt att få dagens toppnyheter upplästa. Först ut att testa det nya ljudformatet är Upsala Nya Tidning.