Tre nomineringar i Årets Dagstidning

Vinnarna i TU:s event Årets Dagstidning presenteras 29 mars, men redan nu uppmärksammas fantastiska prestationer med nomineringar i flera olika kategorier där NTM-koncernen kan stoltsera med två nomineringar.

Upsala Nya Tidning (Echurch) har nominerats till Årets bildjournalistik
Med motiveringen:
”Genom starka bilder ges en inblick i en verksamhet som få känner till. Bildberättandet från väckelsemötet kommer så nära att det känns som vi är med på plats i den kyrka som tidigare var en stormarknad. Det är bilderna som bär och berättar historien.”

I arbetet med bildberättande är en nyckel att ta sig tid för kreativitet för att ta med läsaren in bakom kulisserna.

– Jag är mycket stolt över våra skickliga medarbetare. Det känns väldigt roligt att vi kan ge våra läsare journalistiskt innehåll som håller högsta klass i Sverige, säger Kalle Sandhammar, VD och Chefredaktör Upsala Nya Tidning.

NTM har nominerats till Årets annonsaffär
Med motiveringen:
”Att vända en långtgående negativ utveckling av annonsaffären kräver mod, kraft och nytänkande. Det krävdes en total omstart – och det fort. En helt ny säljorganisation sjösattes, ett fokuserat arbete på att digitalisera verksamheten samt ett helt nytt CRM-system. För många företag tar det år att genomföra. Resultatet visar att lokal nyhetsmedia kan leverera hög effekt och resultat till kunder. Och 2022 har man sitt bästa resultat för annonsaffären på 11 år – digitalt, lokalt och totalt.”

Under 2022 lanserades NTM-koncernens nya säljbolag där koncernens säljavdelningar samlades tillsammans med tekniska stödfunktioner som behövs för att driva digital annonsförsäljning inom inom adtech, adops, produkt, content och produktion. Under ledning av Affärsområdeschef Kommersiella Intäkter, Emelie Ingström, låg fokus på att ta tillvara på koncernens samlade kompetens, tillväxtpotential på lokal marknad, ta en tydligare position på nationell marknad samt stärka den digitala annonsaffären.

– Jag är så grymt stolt över att vi har lyckats med en stor omställning så snabbt och dessutom levererat ett fint resultat drivet av vår egen lokala försäljning, vilket i sig är extra roligt. En tillväxtstrategi, investering i kompetensutveckling och en offensiv satsning på våra förutsättningar att bedriva en effektiv försäljning tillsammans med fokus och hårt arbete har gett resultat, säger Emelie Ingström, Affärsområdeschef Kommersiella Intäkter.

Gotlands Allehanda (Musikstugan) har nominerats till Årets ljudproduktion

Med motiveringen:
Musikstugan tar tidningens musikjournalistik in i ljudets värld. Det är ett gediget journalistiskt arbete med sinne för både de små detaljerna och den allmänna överblicken. Med hög relevans och närhet till den enskilde medborgaren tar man lyssnaren på stort allvar. Nominerade till Årets Ljudjournalistik är: Gotlands Allehanda, Musikstugan.

– Det här är så klart superkul! Vi har känt att Musikstugan har sin publik. Känns fint att ha fått jobba med seriös musikjournalistik på det här sättet. Att göra det på riktigt. Nu är vi såklart jättestolta, säger personerna bakom podden. Fredrik Magnusson, Ulrica Fransson, Demir Lilja och Erik Daun.

NTM köper Ampilio

NTM utökar byrånätverket – köper Ampilio

Nu breddar NTM byråverksamheten ytterligare och köper marknadsföringsbyrån Ampilio. Förvärvet är ett naturligt nästa steg i NTM:s resa för att få den kreativa affären att växa.
Folkbladet

Folkbladet läggs ner vid årsskiftet  

I nästan 120 år har Folkbladet spelat en viktig roll för den lokala journalistiken i Norrköping och Finspång. Men allting har ett slut och den 31 december ger vi ut det sista numret av tidningen.

Svenska lokalmedier i unikt datasamarbete

NTM Media, Stampen Media, NWT Media och VK Media har tillsammans skapat möjligheten att köpa mediehusens förstapartsmålgrupper i ett samlat erbjudande. Det går nu att att via Mediekompaniet köpa målgruppstyrningarna som direkta köp eller genom programmatiska deals.