Fotbollsspelare som firar ett mål

NTM och Bonnier News förvärvar sporträttighet för fotbollsligan Ettan

Expressen och flera av Sveriges största lokalmedietitlar kommer att sända fotbollsligan Ettan i tre år framåt. Detta genom att NTM och Bonnier News tillsammans har förvärvat den exklusiva sändningsrättigheten för ligan.

– Det är en rolig och viktig satsning som möjliggör över 480 livesända fotbollsmatcher runt om i hela landet, säger Håkan Sjöstrand, generalsekreterare på Svenska Fotbollförbundet. Ettan norra och södra, tidigare kallad division 1 herrar, har utvecklats mycket de senaste åren och med den här satsningen lyfts nu även produktionerna runt matcherna rejält.

Med produktionspartnern Sportsground så höjs produktionerna till samma nivå som till exempel Hockeyallsvenskan.

Totalt handlar det om 480 matcher plus kvalmatcherna till Superettan, som nu får en rättighetsägare som kommer att satsa på serien och lyfta intresset ytterligare kring den.

– Vi är väldigt glada för att kunna presentera denna nya partner till Ettanfotbollen. Expressens och lokaltidningarnas satsning kommer att öka kännedomen om ligan och ge våra klubbar en starkare position med möjlighet att öka publiken och sponsringsintäkterna, säger Johan Englund, ordförande för Ettanfotboll.

Satsningen sker genom ett samarbete mellan Bonnier News, där bland annat Expressen, Helsingborgs Dagblad, Sydsvenskan och Mittmedia ingår, och lokalmediekoncernen NTM, där bland annat Corren, NSD och Södermanlands Nyheter ingår, som rättigheten förvärvas.

Matcherna kommer att visas inom flera olika varumärken hos de nya rättighetsägarna, såväl nationella som lokala.

Dessutom kommer samtliga matcher att sändas på en gemensam plattform.

– Tillsammans har vi en unik kombination att kunna nå ut både nationellt och lokalt, det gör inte andra medieaktörer på samma sätt. Det gör att vi kan lyfta Ettanfotboll till en helt ny nivå, säger Mattias Wallström, drivande i projektet för Bonnier News del.

Oskar Karlsson, livesportansvarig på NTM:
– Nu kan vi komplettera en redan stark redaktionell bevakning av våra lokala lag i Ettan med livesändningar av alla matcher. Det känns oerhört roligt att kunna erbjuda våra prenumeranter detta.
Pär Andersson, sportchef på Expressen, om satsningen:

– SportExpressen har de senaste åren tagit stora steg i vår fotbollsbevakning och blivit nyhetsledande kring allsvenskan. Det känns väldigt roligt och spännande att nu kunna erbjuda våra läsare och tittare ännu mer fotboll och nu också i liveform.

Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan är två av flera starka varumärken som kommer sända matcher från Ettanfotboll i och med den här satsningen.

– HD och Sydsvenskan har en tradition av en stark lokal sportbevakning. Vi verkar i en region med många elitlag och utövare på toppnivå. Därför känns det bra att kunna bredda denna bevakning och ge våra sportintresserade prenumeranter fler möjligheter att följa livesänd fotboll, säger Marcus Ekdahl, redaktionschef på HD och Sydsvenskan.

Vid frågor:
Mattias Wallström, 070-252 71 65
Johan Englund, 070-816 61 16

Niklas Wallenberg blir ny vd för Fluid

Från och med 23 oktober kommer reklambyrån Fluid att ledas av Niklas Wallenberg. Han har lång erfarenhet från olika roller inom byråbranschen och kommer senast från ett uppdrag som marknads- och kommunikationschef för Telias globala verksamhet.

NTM lanserar nya webbshopen Plockie

Säg hej till Plockie – en ny webbshop för dig som gillar stilsäker heminredning och prisvärda produkter för en aktiv fritid.

NTM:s nya produktstrateg ska vässa den digitala läsarupplevelsen

Nu tar vi nästa steg i vår digitala resa. Den 19 augusti tillträder Linda Cederberg tjänsten som produktstrateg med ansvar för att utveckla NTM:s digitala nyhetstjänster för att skapa den bästa möjliga användarupplevelsen för våra läsare, kunder och samarbetspartners.