Strategisk arbetsgrupp leder NTM:s arbete med AI

För att driva och utveckla koncernens arbete med AI har NTM nyligen tillsatt en strategisk arbetsgrupp för att leda arbetet framåt. Arbetsgruppens uppdrag är att samordna, prioritera och identifiera utvecklingsinitiativ inom koncernen där AI kan spela en viktig roll.

AI Task force består av nyckelpersoner från hela organisationen. Genom att samla representanter från alla affärsområden kan gruppen gemensamt sätta strategier och inriktningar kring AI-frågor och initiativ. Gruppen leds av Camilla Hillerö, Head of data analytics på NTM.

‑ Det finns enorma möjligheter med AI som vi behöver dra nytta av i vår verksamhet. Samtidigt finns det utmaningar och risker som vi behöver identifiera och förstå. Utvecklingen inom AI går enormt fort och det enda vi kan vara säkra på är att vi hela tiden måste utvärdera och omvärdera våra prioriteringar, säger Camilla Hillerö.

Blockerar AI-modeller från våra tidningssajter

Ett av AI Task force första uppdrag har varit att ta ställning i frågan kring hur AI-modeller ska ges möjlighet att använda vårt redaktionella material.

‑ Vi vill ha kontroll över vår journalistik. Det är fortfarande oklart hur det upphovsrättsskyddade innehållet används av AI-företagen och därför väljer vi att vara försiktiga.  Vi kan inte ge bort vårt material eftersom vi inte vet i vilken kontext det hamnar eller hur källhänvisningen kommer att fungera. Därför har vi beslutat att blockera AI-modeller från att ta del av redaktionellt innehåll på våra tidningssajter, säger Camilla Hillerö,

AI-tekniken förbättrar användarupplevelsen

Just nu pågår flera utvecklingsinitiativ och projekt för att se hur vi kan använda AI för att utveckla NTM:s egna verksamheter och produkter.

‑ Vi ser flera utvecklingsområden där AI-tekniken kommer att ha stor betydelse för läsarupplevelsen på våra tidningssajter. Det pågår flera spännande utvecklingsinitiativ där vi undersöker hur vi kan använda oss av den nya tekniken både för att förbättra användarupplevelsen för våra kunder, men också hur vi kan effektivisera våra interna arbetsprocesser, säger Jens Pettersson, chef för redaktionell utveckling på NTM.

Kreativa idéer genom samverkan

Arbetsgruppen AI Task force träffas regelbundet för att hålla samman och prioritera olika AI-initiativ. Idéer och initiativ som den strategiska gruppen beslutar om skickas sedan vidare till AI-hubben, som arbetar operativt och ser till att verkställa och realisera olika utvecklingsinitiativ.

Nicholas Gullberg är chef över utvecklingsavdelningen Innovation på NTM. Ett viktigt fokus just nu är att öka medarbetarnas kunskap om och intresse för den nya AI-tekniken. I början av hösten tog han därför initiativet till Innovation Day, där medarbetare från olika affärsområden möttes för att tillsammans arbeta fram kreativa och konkreta lösningar för hur vi kan använda AI-tekniken i vårt utvecklingsarbete.

‑ Målet med Innovation Day var att inspirera och öka kunskaperna kring den nya AI-tekniken. Att få medarbetarna att tänka fritt kring hur vi kan använda oss av artificiell intelligens i vår verksamhet och samtidigt ta fram konkreta lösningar på olika problem där AI kan spela en avgörande roll. Det var fantastiskt att ta del av alla kreativa idéer, säger Nicholas Gullberg.

Kontaktpersoner

Camilla Hillerö

Head of data analytics Tel: 0733246901 E-post: camilla.hillero@ntm.se
NTM köper Ampilio

NTM utökar byrånätverket – köper Ampilio

Nu breddar NTM byråverksamheten ytterligare och köper marknadsföringsbyrån Ampilio. Förvärvet är ett naturligt nästa steg i NTM:s resa för att få den kreativa affären att växa.
Folkbladet

Folkbladet läggs ner vid årsskiftet  

I nästan 120 år har Folkbladet spelat en viktig roll för den lokala journalistiken i Norrköping och Finspång. Men allting har ett slut och den 31 december ger vi ut det sista numret av tidningen.

Svenska lokalmedier i unikt datasamarbete

NTM Media, Stampen Media, NWT Media och VK Media har tillsammans skapat möjligheten att köpa mediehusens förstapartsmålgrupper i ett samlat erbjudande. Det går nu att att via Mediekompaniet köpa målgruppstyrningarna som direkta köp eller genom programmatiska deals.