NTM och Fluid nominerade till Publishingpriset

När de nominerade till den nationella kommunikationstävlingen Publishingpriset tillkännagavs var NTM:s kampanj ”De försvunna orden” är ett av de nominerade bidragen i kategorin Årets varumärkesannons.

Publishingpriset är genom sin breda bedömning och sitt omfattande tävlingsområde Sveriges mest heltäckande kommunikationstävling. Varje bidrag bedöms utifrån givna kriterier av en jury bestående av verksamma kommunikatörer.

I den nominerade kampanjen ville NTM väcka uppmärksamhet och belysa vikten av oberoende journalistik och det fria ordet i samband med pressfrihetens dag 2022. Det sekundära syftet var att tacka de som prenumererar och sprida stolthet till såväl prenumeranter som anställda. Kampanjen genomfördes förutom på kommersiella ytor även i redaktionell miljö där den visualiserade hur tidningens ord tynade bort. Kampanjen har kanalanpassats för att på ett effektfullt sätt dra nytta av de fördelar varje kanal har.

Bakom idén till kampanjen står NTM:s egna reklambyrå Fluid som bildade eget bolag tidigare i år. Fluids vd Andreas Hult angående att bli nominerad till Publishingpriset:

– För oss är det här ett kvitto på att vi gör kommunikation som berör men också att vi kan konkurrera med branschens bästa byråer. Det skapar självförtroende att fortsätta ta fram idéer som utmanar, sticker ut och som givetvis skapar effekt.

Förutom De försvunna orden har Fluid även bidrag nominerade i kategorierna ”Årets annons som marknadsför verksamheter, produkter och tjänster” samt ”Årets magasin geografiska områden”. Där tävlar bidragen Handlat online för Linden & Spiralen och Gotland 2022 för Gotlands Förenade Besöksnäring.

– Det som är gemensamt för bidragen som vi fått nominerade är att vi skapat dem i nära samarbete med kunder som också haft mod att låta idéerna och/eller det visuella uttrycket ta plats. Det krävs mod för att skapa kommunikation som gör skillnad, säger Andreas.

NTM önskar Fluid lycka till i tävlingen som avgörs 9 november.

För mer information:
Andreas Hult, VD Fluid
Mobil: 070-865 23 35
E-post: andreas.hult@fluid.sefluid.se

NTM köper Ampilio

NTM utökar byrånätverket – köper Ampilio

Nu breddar NTM byråverksamheten ytterligare och köper marknadsföringsbyrån Ampilio. Förvärvet är ett naturligt nästa steg i NTM:s resa för att få den kreativa affären att växa.
Folkbladet

Folkbladet läggs ner vid årsskiftet  

I nästan 120 år har Folkbladet spelat en viktig roll för den lokala journalistiken i Norrköping och Finspång. Men allting har ett slut och den 31 december ger vi ut det sista numret av tidningen.

Svenska lokalmedier i unikt datasamarbete

NTM Media, Stampen Media, NWT Media och VK Media har tillsammans skapat möjligheten att köpa mediehusens förstapartsmålgrupper i ett samlat erbjudande. Det går nu att att via Mediekompaniet köpa målgruppstyrningarna som direkta köp eller genom programmatiska deals.