Gemensam kampanj för den fria journalistiken

”Det är rörigt just nu. Men vi gör saker tydligare”. Det är huvudbudskapet när NTM:s nyhetstitlar på Pressfrihetens dag samlas i en gemensam kampanj för att uppmärksamma betydelsen av fri och oberoende journalistik.

Fredagen den 3 maj möts läsare på våra nyhetssajter av nyhetsartiklar vars bokstäver börjar byta plats och gör texten svår att läsa. I en osäker värld där tonläget ofta är högt, åsikter polariserade och uppgifters ursprung ibland oklara är fri media viktigare än någonsin.   

– Det fria ordet och pressfriheten är satt under hårt tryck. Om vi tystnar, vem ska då granska makten och ge möjlighet till fri journalistik? Vår roll är att skapa klarhet i en rörig omvärld.  Med hjälp av denna kreativa kampanj vill vi visa på vikten av fri och oberoende journalistik och vilken avgörande roll vi inom nyhetsmedia spelar för ett öppet samhälle, säger Nils Olauson, affärsområdeschef för Redaktion på NTM.  

Den slagkraftiga kampanjen är ett samarbete mellan NTM:s kreativa reklambyrå Fluid och chefredaktörerna på samtliga nyhetstitlar inom NTM Media. Samtidigt är den en fortsättning på den uppmärksammade kampanjen De försvunna orden, som 2022 nominerades till den nationella kommunikationstävlingen Publishingpriset.  Kampanjen vann också andra pris i kategorin Mest kreativa användning av annonsformat i den internationella tävlingen Media Global Awards 2023.  

Läsarna bjuds på fri läsning under ett dygn 

För att få fler att få upp ögonen för vår viktiga journalistik väljer vi i år dessutom att öppna upp alla våra nyhetssajter under Pressfrihetens dag och bjuder läsarna på fri läsning under ett dygn. 

– Det fria ordet är grunden för vår verksamhet. Med vår journalistik granskar vi samhället och dess makthavare och bidrar till ett öppet och demokratiskt samhälle. Tillsammans står vi upp för det fria ordet, säger Nils Olauson.  

Kontaktpersoner

Nils Olauson

Affärsområdeschef Redaktion Tel: 073-3289230 E-post: nils.olauson@ntm.se

Fredrik P. Johansson

Creative Director Tel: 0725326110 E-post: fredrik.johansson@fluid.se
NTM köper Ampilio

NTM utökar byrånätverket – köper Ampilio

Nu breddar NTM byråverksamheten ytterligare och köper marknadsföringsbyrån Ampilio. Förvärvet är ett naturligt nästa steg i NTM:s resa för att få den kreativa affären att växa.
Folkbladet

Folkbladet läggs ner vid årsskiftet  

I nästan 120 år har Folkbladet spelat en viktig roll för den lokala journalistiken i Norrköping och Finspång. Men allting har ett slut och den 31 december ger vi ut det sista numret av tidningen.

Svenska lokalmedier i unikt datasamarbete

NTM Media, Stampen Media, NWT Media och VK Media har tillsammans skapat möjligheten att köpa mediehusens förstapartsmålgrupper i ett samlat erbjudande. Det går nu att att via Mediekompaniet köpa målgruppstyrningarna som direkta köp eller genom programmatiska deals.