Chefsroller tillsatta i nya organisationen för NTM

Flera strategiska chefsroller har nu tillsatts i den nya redaktionella organisationen för NTM. De utgör den redaktionella ledningsgruppen och ska leda och driva utveckling, stötta de lokala redaktionerna och samordna arbetet i koncernen.

Med 19 titlar, från Småland till Norrbotten, är den lokala journalistiken kärnan i verksamheten. Koncernens pågående arbete med att skapa värde, bygga vana och stärka relation med befintliga och nya prenumeranter är nyckeln till att klara utmaningen att öka antalet digitala prenumeranter kraftigt. Den nya organisationen ska stärka det arbetet genom att bättre nyttja den kompetens och drivkraft som finns internt.  

– Vårt mål är att intensifiera samarbetet mellan våra titlar genom samordningsgrupper som har stöd från den gemensamma redaktionella organisationen som leds av Nils Olauson, berättar Lina Hedenström VD NTM. 

Publicistisk chef 

Med ansvar för att coacha och stötta chefredaktörerna i arbetet på lokala redaktioner, driva mot strategiska mål och agera som nav i samarbetet mellan titlarna. 

Maria Kustvik (Tidigare Chefredaktör Corren) och Åsa Junkka (Tidigare Operativ chef Norr Media) tillträder som Publicistiska chefer.
 

Redaktionell utvecklingschef 

Driver arbetet med att utveckla arbetssätt och verktyg samt att ta fram insikter, kunskap och analys för att stötta de lokala redaktionernas arbete med fokus på digital tillväxt.  

Jens Pettersson (Tidigare Ansvarig Engagemang & Lojalitet Läsaraffären) tillträder som Redaktionell utvecklingschef.  

 
Printchef 

Med ansvar för både papperstidningarnas fortsatt höga kvalitet samt utveckling av e-tidningen för en framtid med en helt digital läsaraffär.  

Therese Trogen (Tidigare Produktchef Print Läsaraffären) tillträder som Printchef. 

 
Administrativ chef 

Ett stöd och avlastning i administrativa frågor för hela den redaktionella organisationen och upprätta tydliga rutiner med målet att skapa effektivt arbetssätt.  

Lotta Nilsson (Tidigare Administrativ chef Öst Media) tillträder rollen som Administrativ chef

För mer information:
Lena Hedenström, VD NTM
Mobil: 070-303 38 92
E-post: lina.hedenstrom@ntm.se

Nils Olauson, Affärsområdeschef Redaktion
Mobil: 073-328 92 30
E-post: nils.olauson@ntm.se

Satsning på unga har gett över 10 000 nya läsare

Under hösten lanserades vårt nya gratispaket för unga mellan 18-25 år. Utfallet har varit över förväntan. Nu har 10 000 ungdomar har tecknat prenumerationer på våra titlar.

UNT:s chefredaktör Johanna Odlander är Årets MediaAmazon

Utmärkelsen Årets MediaAmazon delas ut till kvinnliga medieledare. I år prisas UNT:s chefredaktör och vd Johanna Odlander för sitt modiga och nyskapande ledarskap.

Tidningsveckan tar journalistiken in i klassrummet

I år har intresset för Tidningsveckan varit rekordstort. Under veckan har över 4000 skolelever tagit del av våra lokala nyheter. Flera skolor har dessutom fått besök av våra reportrar som berättat om journalistikens viktiga roll i lokalsamhället.