Under ett år präglat av Covid-19 har nyhetskonsumtionen och behovet av trovärdiga nyheter varit stort. Både public service och lokala medier har informerat, granskat och lyft personliga historier. Mätningen visar att förtroendet för svenska medier växer samtidigt som sociala medier har ett fortsatt sjunkande förtroende.
– När något så stort påverkar samhället är behovet av korrekt information och granskande journalistik extra viktigt. Våra lokaltidningsredaktioner runt om i Sverige har arbetat intensivt med bevakningen av pandemin sedan utbrottet förra året. De har fått fantastisk respons från läsarna, och vi har sett en stadig tillströmning av nya prenumeranter som vill ta del av vår journalistik. Mot bakgrund av det är det extra glädjande att också kunna se att medborgarnas förtroende för det vi lokaltidningar gör är fortsatt högt. Just förtroendet, att kunna lita på det vi rapporterar, är ju huvudingrediensen när vi säljer en prenumeration, säger Jens Pettersson chef digitala läsaraffären på NTM.