Ökat förtroende för lokala medier 

Förtroendebarometern, Medieakademins årliga mätning, gjordes förra året i början av pandemin och blir en startpunkt för den förändring vi därefter gick in i. Mätningen visar i år att pandemins hjältar, sjukvården, har en tydlig ökning i förtroende men även att samhällsförtroendet i stort har ökat. 

Under ett år präglat av Covid-19 har nyhetskonsumtionen och behovet av trovärdiga nyheter varit stort. Både public service och lokala medier har informerat, granskat och lyft personliga historier. Mätningen visar att förtroendet för svenska medier växer samtidigt som sociala medier har ett fortsatt sjunkande förtroende. 

– När något så stort påverkar samhället är behovet av korrekt information och granskande journalistik extra viktigt. Våra lokaltidningsredaktioner runt om i Sverige har arbetat intensivt med bevakningen av pandemin sedan utbrottet förra året. De har fått fantastisk respons från läsarna, och vi har sett en stadig tillströmning av nya prenumeranter som vill ta del av vår journalistik. Mot bakgrund av det är det extra glädjande att också kunna se att medborgarnas förtroende för det vi lokaltidningar gör är fortsatt högt. Just förtroendet, att kunna lita på det vi rapporterar, är ju huvudingrediensen när vi säljer en prenumeration, säger Jens Pettersson chef digitala läsaraffären på NTM. 

 Ta del av hela rapporten

 

 

 

NTM köper Ampilio

NTM utökar byrånätverket – köper Ampilio

Nu breddar NTM byråverksamheten ytterligare och köper marknadsföringsbyrån Ampilio. Förvärvet är ett naturligt nästa steg i NTM:s resa för att få den kreativa affären att växa.
Folkbladet

Folkbladet läggs ner vid årsskiftet  

I nästan 120 år har Folkbladet spelat en viktig roll för den lokala journalistiken i Norrköping och Finspång. Men allting har ett slut och den 31 december ger vi ut det sista numret av tidningen.

Svenska lokalmedier i unikt datasamarbete

NTM Media, Stampen Media, NWT Media och VK Media har tillsammans skapat möjligheten att köpa mediehusens förstapartsmålgrupper i ett samlat erbjudande. Det går nu att att via Mediekompaniet köpa målgruppstyrningarna som direkta köp eller genom programmatiska deals.