Anton Olofsson och Lenitha Andersson-Junkka

Nya chefredaktörer på NSD och Norrbottens-Kuriren

Nu vässar NTM den lokala journalistiken ytterligare i Norrbotten. Anton Olofsson har utsetts till ny chefredaktör för Norrbottens-Kuriren. Samtidigt går Lenitha Andersson-Junkka in som chefredaktör på NSD.

Norrbottens-Kuriren och NSD är två starka nyhetstitlar i norra Norrbotten som nu får varsin chefredaktör. Samtidigt görs redaktionernas organisationer om, och samarbetet mellan titlarna blir mindre.

Lenitha Andersson-Junkka har tidigare axlat rollen som redaktionschef för både NSD och Norrbottens-Kuriren. I sin nya roll kan hon fokusera fullt ut på att leda det redaktionella arbetet på NSD, som har en fokus på hela länets frågor.

Vi går inte någons ärenden och har ingen agenda, utan vi kan berätta om det som händer ur ett helt oberoende perspektiv. Hos oss får folk veta vad som händer och vad som planeras i Norrbotten, men också förstå varför, säger Lenitha Andersson-Junkka.

Anton Olofsson har varit sportchef, jobbat med att leda breakingnyheter, varit ställföreträdande utgivare och kommer direkt från tjänsten som nyhetschef på Norrbottens-Kuriren. Kuriren ska fortsatt ha ett tydligt fokus på Luleå och det som berör Luleåborna.

– Norrbottens-Kuriren är en tidning som ligger mig varmt om hjärtat och jag är hedrad över att få det här stora förtroendet. Vi har en väldigt fin redaktion med duktiga medarbetare som brinner för att servera Luleåborna intressant och viktig journalistik. Så tillsammans är jag övertygad om att vi står redo att ta oss an utmaningar och fortsätta utvecklas, säger Anton Olofsson, ny chefredaktör för Norrbottens-Kuriren.

Vi gör om de redaktionella organisationerna för att satsa på den lokala nyhetsjournalistiken. NSD och Norrbottens-Kuriren är tidningar med stolta anor som når väldigt många Norrbottningar varje dag med en journalistik som berör. Genom ett tydligare fokus kan båda titlarna bli ännu bättre för läsarna, säger Åsa Junkka, publicistisk chef på NTM.

NTM:s nya produktstrateg ska vässa den digitala läsarupplevelsen

Nu tar vi nästa steg i vår digitala resa. Den 19 augusti tillträder Linda Cederberg tjänsten som produktstrateg med ansvar för att utveckla NTM:s digitala nyhetstjänster för att skapa den bästa möjliga användarupplevelsen för våra läsare, kunder och samarbetspartners.

Tomas Mellgren tillträder som ekonomichef för NTM

Det blir Tomas Mellgren som tar över rollen som ekonomichef för NTM när nuvarande ekonomichef Jan Eric Johansson går i pension. Han börjar sin nya tjänst den 1 juni.
Kampanj på Pressfrihetens dag 3 maj 2024

Gemensam kampanj för den fria journalistiken

”Det är rörigt just nu. Men vi gör saker tydligare”. Det är huvudbudskapet när NTM:s nyhetstitlar på Pressfrihetens dag samlas i en gemensam kampanj för att uppmärksamma betydelsen av fri och oberoende journalistik.