Ny kommunikationssatsning för lokal kvalitetsjournalistik

NTM lanserar nytt kommunikationskoncept med syfte att skapa en mer effektiv, syftesdriven och enhetlig kommunikation.

Konceptet kommer successivt appliceras inom olika områden som varumärkesstärkande initiativ, kampanjmarknadsföring, produktkommunikation och redaktionell marknadsföring.​ Kommunikationskonceptet, som heter ”Kom närmare verkligheten”, har arbetats fram genom ett tätt samarbete mellan affärsområdet Läsaraffären, koncernens reklambyrå Fluid samt byrån Around You.

– Med Kom närmare verkligheten-konceptet vill vi förtydliga vårt unika journalistiska uppdrag och lyfta fram värdet av lokal journalistik. Vi vill berätta att vi ger våra kunder något som ingen annan kan ge dem. Nämligen att vi hjälper dem att komma närmare deras verklighet och att vår journalistik är relevant och värdefull i deras liv, berättar Gunilla Bakkenes Affärsområdeschef för Läsaraffären NTM.

NTM är en av Sveriges största koncerner för lokal media med 19 prenumererade titlar, från Småland till Norrbotten. NTM har redaktioner på plats nära invånarna och händelserna och nyhetskanaler med hög räckvidd i verksamhetens olika geografiska områden. Den lokala närvaron skapar ett unikt värde som gör det möjligt att hjälpa läsaren att inte bara komma nära, utan att komma närmare. Konceptet har som mål att inte bara nå fram till dagens kunder utan att även beröra morgondagens läsare.

– Målsättningen med vårt nya kommunikationskoncept är ökad varumärkeskännedom och att göra vår lokala journalistik mer attraktiv i prioriterade målgrupper. Målet är att det skall driva försäljning, engagemang och lojalitet det vill säga stärka vår affär. Vi är mycket stolta och glada över vårt nya kommunikationskoncept, fortsätter Gunilla.

– Idéen bakom var ta fram ett kommunikationskoncept där man stärker den position som NTM’s titlar har idag. Det vill säga kvalitativ lokaljournalistik. Inte skapa en illusion och vara synonymt med ett påklistrat reklamkoncept i jakt på uppmärksamhet utan något som är nära och äkta, berättar Jens Flensburg, Projektledare på Around You.

– Autenticitet har varit ett ledord även för oss när vi utvecklat bild och rörligt manér för kommunikationskonceptet. Kampanjen som rullar ut nu fokuserar på de varumärkesbyggande delarna och följs upp med en taktisk kampanj. Redan nu finns det en tydlig plan över hur konceptet ska växa och förankras på respektive lokal marknad. Det ska bli väldigt spännande att se hur målgruppen tar emot konceptet, förklarar Andreas Hult, VD Fluid.

Se kampanjfilmen här

   

NTM köper Ampilio

NTM utökar byrånätverket – köper Ampilio

Nu breddar NTM byråverksamheten ytterligare och köper marknadsföringsbyrån Ampilio. Förvärvet är ett naturligt nästa steg i NTM:s resa för att få den kreativa affären att växa.
Folkbladet

Folkbladet läggs ner vid årsskiftet  

I nästan 120 år har Folkbladet spelat en viktig roll för den lokala journalistiken i Norrköping och Finspång. Men allting har ett slut och den 31 december ger vi ut det sista numret av tidningen.

Svenska lokalmedier i unikt datasamarbete

NTM Media, Stampen Media, NWT Media och VK Media har tillsammans skapat möjligheten att köpa mediehusens förstapartsmålgrupper i ett samlat erbjudande. Det går nu att att via Mediekompaniet köpa målgruppstyrningarna som direkta köp eller genom programmatiska deals.