NTM:s sajter kan vinna pris.

NTM:s nya sajter och nyhetsbrev nomineras i INMA Global Media Awards

NTM har nominerats i flera kategorier i den prestigefyllda tävlingen INMA Global Media Awards. Den här gången är det vårt arbete med sajter och appar och våra superlokala nyhetsbrev som uppmärksammas.

– NTM är bäst när vi jobbar tillsammans. De här två nomineringarna är ytterligare ett bevis på det, säger Lina Hedenström, vd på NTM.

Båda nomineringarna är resultatet av ett koncernövergripande arbete där redaktionerna och utvecklingsavdelningen arbetat intensivt tillsammans, alltid med läsaren i fokus.

– Det är fantastiskt skoj att det vi utvecklar och skapar här på NTM faktiskt är på världsklassnivå. Våra lokala läsare förtjänar det allra bästa. Både arbetet med att förnya sajter/appar och att skapa nischade superlokala nyhetsbrev handlar om att göra vår journalistik mer lättillgänglig, och det är ju superviktigt när allt fler av våra läsare blir fullt digitala, säger Jens Pettersson, chef för redaktionell utveckling på NTM.  

Här är årets nomineringar 

I kategorin bästa produktutveckling  

Med ett tydligt fokus på att utveckla den mobila nyhetsupplevelsen har NTM under året helrenoverat startsidan och utvecklat en rad nya funktioner för att förbättra användarupplevelsen på våra nyhetssajter och appar. Utöver en ny design och struktur för startsidan har vi också lanserat ett nytt storyformat för den fördjupande journalistiken och nya lösningar för geografisk personalisering, där vi visar upp rätt nyheter utifrån besökarens bostadsort. 

– Med hjälp av en nyhetstätare startsida har vi ökat läsningen och skapat en mer engagerande läsupplevelse. Genom att rensa bort mycket av det som tidigare låg first screen på mobilen driver vi våra användare till ett scrollbeteende och får dem att ta del av mer innehåll. Tack vare alla duktiga medarbetare har vi på kort tid lyckats omvandla vår digitala nyhetsupplevelse till något modernare än vad vi haft tidigare, säger Nicholas Gullberg, chef för utvecklingsavdelningen på NTM.   

I kategorin bästa idé för att uppmuntra läsarengagemang 

Som komplement till våra veckovisa nyhetsbrev lanserade NTM under 2023 nya nischade nyhetsbrev, där våra prenumeranter själva får välja vilka ämnen de vill få skickade till sin inkorg. Med hjälp av de nya superlokala nyhetsbreven kan vi erbjuda våra läsare skräddarsydda nyhetsupplevelser. Utfallet för nyhetsbreven är starkt, med väldigt många som öppnar breven och sedan väljer att klicka sig vidare och läsa nyheter på våra sajter. 

– Nyhetsbreven uppskattas mycket av våra läsare och vi ser att styrkan i breven ligger just i att de är väldigt nischade. Det gör att till exempel  nyheter från mindre orter, som annars kan ha det tufft att synas på nyhetssajternas startsidor, får större möjlighet att nå läsare. Nyhetsbreven om våra största lokala idrottslag träffar också väldigt rätt. Vi har stora planer för de nischade nyhetsbreven i framtiden, säger Andreas Nordenhed, redaktionell innehållsutvecklare på NTM.  

Tävlingen Global Media Awards lyfter fram utvecklingsinitiativ och kampanjer som utmärkt sig under året. Totalt har 193 finalister nominerats till årets INMA Global Media Awards 2024. Över 700 bidrag skickades in från mediebolag i 43 olika länder. Vinnarna utses vid en konferens i London den 22-26 april.  

UNT nomineras till Helhetspriset i Årets dagstidning

Upsala Nya Tidning har nominerats till Helhetspriset i den prestigefyllda branschtävlingen Årets dagstidning. Övriga nominerade i kategorin är Borås Tidning och Dagens industri.

Svensk Hemleverans storsatsar på emissionsfria transporter

Genom att öka andelen eldrivna fordon och optimera utdelningsrutterna har Svensk Hemleverans under 2024 gjort en stor satsning på emissionsfria leveranser av tidningar och paket. I Linköpings kommun är 100 % av leveranserna nu helt emissionsfria.
NTM köper Ampilio

NTM utökar byrånätverket – köper Ampilio

Nu breddar NTM byråverksamheten ytterligare och köper marknadsföringsbyrån Ampilio. Förvärvet är ett naturligt nästa steg i NTM:s resa för att få den kreativa affären att växa.