NTM:s nya produktstrateg ska vässa den digitala läsarupplevelsen

Nu tar vi nästa steg i vår digitala resa. Den 19 augusti tillträder Linda Cederberg tjänsten som produktstrateg med ansvar för att utveckla NTM:s digitala nyhetstjänster för att skapa den bästa möjliga användarupplevelsen för våra läsare, kunder och samarbetspartners.

Linda Cederberg kommer närmast från rollen som redaktionell utvecklingschef på Bonnier News Local och har tidigare varit utvecklingsansvarig på bland annat SVT Nyheter. Den nya tjänsten som produktstrateg kommer att vara en nyckelroll för NTM:s digitala resa framåt.

– Hennes uppdrag är att driva och utveckla vår digitala nyhetsupplevelse. Linda kommer att vara den gemensamma nämnaren för detta arbete och kommer att spela en nyckelroll i vår digitala transformation. Det är en central position som kommer att samverka med alla våra olika affärsområden, säger Nicholas Gullberg, utvecklingschef på NTM.

Den nya tjänsten som produktstrateg lockade många sökande och efter en lång rekrytering föll valet på Linda Cederberg.

– Hon har lång och gedigen erfarenhet från att driva och leda innovativ produktutveckling inom mediebranschen, både som konsult och från olika roller på andra mediehus. Alltid med fokus på den digitala omställningen. Linda är både en erfaren strateg med förmågan att se nya utvecklingsmöjligheter och samtidigt en doer som är nära marknaden och kan fånga läsarnas behov och förväntningar, säger Nicholas Gullberg.

Uppdraget som produktstrategi innebär också att utforma affärsmodeller och intäktsgenererade strategier för att maximera NTM:s digitala tjänsters vinstpotential och skapa värde och nytta för våra kunder och läsare. Här kommer framtidens digitala nyhetsupplevelse att vara avgörande.

– Vårt mål är att alltid erbjuda en kundupplevelse i världsklass. Med hjälp av nya kompetenser, kraftfulla tekniska lösningar och vår långa erfarenhet inom lokaljournalistiken har vi nu alla förutsättningar för att nå våra högt uppsatta mål, säger Annie Lidesjö, COO på NTM.

Linda Cederberg tillträder sin nya tjänst den 19 augusti.

– Jag ser fram emot att komma till ett snabbfotat mediehus som ligger i framkant gällande produktutveckling och självklart att lära känna alla nya spännande kollegor. Jag har lång erfarenhet av att leda produktutveckling i stora och mellanstora mediehus och min mix av att ha arbetat med både journalistik, innehållsutveckling och affärs- och produktutveckling brukar vara en bra ingång i olika sammanhang och utvecklingsinsatser, säger Linda Cederberg. 

Jobba hos oss

NTM är mitt upp i en digital transformation och en arbetsplats i ständig förändring där vi utvecklas tillsammans. Vill du vara med på vår utvecklingsresa? Läs mer om hur det är att arbeta hos oss: Jobba på utvecklingsavdelningen

NTM köper Ampilio

NTM utökar byrånätverket – köper Ampilio

Nu breddar NTM byråverksamheten ytterligare och köper marknadsföringsbyrån Ampilio. Förvärvet är ett naturligt nästa steg i NTM:s resa för att få den kreativa affären att växa.
Folkbladet

Folkbladet läggs ner vid årsskiftet  

I nästan 120 år har Folkbladet spelat en viktig roll för den lokala journalistiken i Norrköping och Finspång. Men allting har ett slut och den 31 december ger vi ut det sista numret av tidningen.

Svenska lokalmedier i unikt datasamarbete

NTM Media, Stampen Media, NWT Media och VK Media har tillsammans skapat möjligheten att köpa mediehusens förstapartsmålgrupper i ett samlat erbjudande. Det går nu att att via Mediekompaniet köpa målgruppstyrningarna som direkta köp eller genom programmatiska deals.