NTM skräddarsyr läsupplevelsen för sina användare

[fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” border_style=”solid” flex_column_spacing=”0px” type=”legacy”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”true” min_height=”” hover_type=”none” link=”” first=”true”][fusion_text]

NTM skräddarsyr läsupplevelsen

Två ingenjörsstudenter har under tio veckor studerat NTM-koncernens tidningstitlar och hur olika användargrupper konsumerar innehållet på nyhetssajterna.

Fredrik Angström och Petra Faber
Fredrik Angström och Petra Faber

Fredrik Angström och Petra Faber har under tre år läst en högskoleingenjörsutbildning i datateknik vid Linköpings Universitet, LiU. När det till våren var dags för examensarbetet valde de att förlägga det hos NTM Innovation, koncernens utvecklingsavdelning.

– Jag har bott i Norrköping majoriteten av mitt liv och har känt till NTM sedan länge och mer eller mindre vuxit upp med Norrköpings Tidningar. Vi visste också, då jag känner en av företagets systemutvecklare, att NTM har stort fokus på utveckling och digitalisering, så det kändes som ett intressant företag att vara på.

Arbetet som Fredrik och Petra har utfört handlar om att, utifrån olika data, testa att segmentera tidningstitlarnas digitala användare baserat på konsumtionsbeteenden och intressen. På så sätt hoppas man möjliggöra ett individanpassat nyhetsflöde med rekommenderade artiklar på personnivå. Målet är också att projektet kan utvecklas vidare till mer individanpassade nyhetsbrev, produktförslag kopplat till e-handel och individualiserade kundklubbserbjudanden.

– Vi har undersökt hur grupperingar av användare kan fungera och om det finns trender i läsbeteenden. Vi har också tittat på hur innehållet skulle kunna kategoriseras och hur vi utifrån det kan hitta intressanta uppslag som användaren själv kanske inte hade upptäckt, säger Petra Faber.

– I projektet har vi utgått främst från de olika taggar som sätts på respektive nyhetsartikel som publiceras. Tittat på om det går att urskilja mönster i intressen för innehåll bland annat utifrån demografisk data. Vi har kommit fram till att ge förslag baserat på individnivå är vägen fram istället för att segmentera användare utifrån intressegrupper. Vi har också testat att skapa rekommendationslistor för användare och hur relevanta de är för individen, förklarar Fredrik Angström.

Marie Skagerström och Simon Vancoillie
Marie Skagerström och Simon Vancoillie

Varför studerar vi det här?
– Läsaraffären är vårt absolut viktigaste intäktsben och vi vill att våra läsare ska betala för en tjänst som ger bästa nyttan och upplevelsen tillbaka. Planen har hela tiden varit att vår plattform, som är baserad på data, ska generera information så att vi kan göra våra sajter och appar så relevanta som möjligt, säger Marie Skagerström, verksamhetschef för NTM Innovation.

Har samarbetet fungerat bra?
– Verkligen! svarar Marie. Till att börja med blev det en bra match, vi förstod Fredrik och Petras förmågor och vad de ville åstadkomma och hittade ett projekt som vi hade nytta av. De har varit väldigt duktiga på att ta egna initiativ och att driva projektet framåt. Många internt har också stöttat på ett riktigt bra sätt som gjort att projektet har flutit på bra. Projektet har presenterats internt för många som dagligen arbetar med att förstå vad våra kunder önskar mer av och hur vi kan göra våra tjänster och innehåll ännu bättre och ännu mer relevant. Detta är bara en början i att jobba vidare med att visualisera data och på riktigt nyttja den på bästa sätt både för våra kunder och medarbetare.

Hur ska vi jobba vidare med resultatet av examensarbetet nu?
– Vi tillför hela tiden ytterligare sätt att samla in data så att vi kan göra upplevelsen bättre för våra läsare och användare. Faktiskt är det redan nu ytterligare ett studentprojekt igång som utförs under sommaren som ska implementera tekniskt stöd för att skapa rekommenderat innehåll som ska publiceras ut på våra 19 nyhetssajter. Denna gång är det civilingenjörsstudenter på LIU som gör sitt internship på NTM under sommaren som bland annat arbetar med personaliseringsprojekt, förklarar Simon Vancoillie, utvecklingschef på NTM Innovation.

Fredrik och Petra är båda två väldigt nöjda med sin tid på NTM och kan varmt rekommendera koncernen till andra studenter.
– Vi har lärt oss otroligt mycket och det har varit både roligt och intressant att jobba med verklig data, säger Petra och Fredrik fyller i:

– Ja, att jobba med något som kan användas på riktigt har varit väldigt motiverande. Vi har haft många och breda diskussioner med de som jobbar här vilket har varit väldigt lärorikt. Deras entusiasm har drivit på oss många gånger under projektet!

NTM Innovation Internship
NTM Innovation (tidigare Teknomedia) har under många år initierat och erbjudit Internship för studenter under sommaren. Det är duktiga, och noga utvalda, studenter som pluggar systemutveckling på någon av LiU:s tekniska program. Man har läst två, tre eller fyra år på sitt program och är ute efter att få erfarenhet och utmana sig i det verkliga arbetslivet. Vi har också arbetat med studenter som utför examensarbete hos oss på NTM. I båda fallen handlar det om att erbjuda ett projekt och utmaning som passar studenten såväl som oss på NTM.

Fakta/NTM och NTM Innovation
NTM-koncernens mediebolag har cirka 200 000 aktiva kunder i sina digitala medier: 19 nyhetssajter med tillhörande appar, fyra nisch-sajter, e-tidning, kundklubbar (erbjudanden) och 16 shoppar.

NTM har nära 80 miljoner sidvisningar i månaden i sina digitala mediekanaler. Den viktigaste intäktskällan för att möjliggöra oberoende och kvalitativ lokal journalistik är läsaraffären, intäkter från kunder som tar del av innehåll digitalt och i print.

NTM Innovation är koncernens kompetenscenter för IT- och utveckling. Här skapas innovativa medielösningar och förutsättningar för morgondagens journalistik. Här ansvararar man för och utvecklar de produkter och plattformar som används av koncernens 19 morgontidningar i fem regioner.

https://ntm.se/innovation

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

NTM:s nya produktstrateg ska vässa den digitala läsarupplevelsen

Nu tar vi nästa steg i vår digitala resa. Den 19 augusti tillträder Linda Cederberg tjänsten som produktstrateg med ansvar för att utveckla NTM:s digitala nyhetstjänster för att skapa den bästa möjliga användarupplevelsen för våra läsare, kunder och samarbetspartners.

Tomas Mellgren tillträder som ekonomichef för NTM

Det blir Tomas Mellgren som tar över rollen som ekonomichef för NTM när nuvarande ekonomichef Jan Eric Johansson går i pension. Han börjar sin nya tjänst den 1 juni.
Kampanj på Pressfrihetens dag 3 maj 2024

Gemensam kampanj för den fria journalistiken

”Det är rörigt just nu. Men vi gör saker tydligare”. Det är huvudbudskapet när NTM:s nyhetstitlar på Pressfrihetens dag samlas i en gemensam kampanj för att uppmärksamma betydelsen av fri och oberoende journalistik.