Det är International News Media Association, INMA, som arrangerar tävlingen INMA Global Media Awards, tidningsvärldens motsvarighet till filmvärldens Oscar. Tävlingen har som syfte att lyfta fram goda och inspirerande insatser. I år deltog 854 bidrag från 252nyhetsbolag i 46 länder.
NTM:s arbete med att synliggöra läsarnas beteende för redaktionernas är nominerat i kategorin ”Bästa data dashboards och rapporter”.
Att lyssna på läsarna och förstå vilken typ av journalistik de väljer att läsa är A och O i dagens medievärld.
”I journalisternas skriv- och planeringsverktyg 360, som NTM utvecklat, så har vi fört in en analysdashboard som enkelt visar datan för reportrar och redaktörer. Alltifrån vilka artiklar som blir mest och minst lästa, hur bra man är på att skildra män och kvinnor jämställt, till vad som blir mest kommenterat. Vi visar också hur lång tid läsarna lägger på artiklar och om man verkligen läst klart dem. Allt för att lära från vardagen och göra ännu mer träffsäker journalistik framåt”, säger Jens Pettersson, chef för digital läsaraffär NTM.
NTM har under det senaste året arbetat intensivt med att hjälpa redaktionerna att få enkel insikt i datan om läsarnas beteenden. Och redaktionernas dashboards används både till att följa läsningen live vid deskarna, vid dagliga genomgångar och vid månatliga coachningssamtal mellan reportrar och arbetsledare.
”En nyckel till framgång med den lösning vi byggt är just att den är integrerad i journalisternas dagliga arbetsverktyg. Inga extra inloggningar, inga andra miljöer de ska vänja sig vid. Utan den finns där mitt i deras arbetsvardag. Det är vägen till datamedvetenhet och att kunna demokratisera data”, säger Simon Vancoillie, utvecklingschef NTM innovation, som är glad över att initiativet uppmärksammats:
”Det är kul att få en nominering i världens största branschtävling. Det är ett kvitto på att vi tänker rätt.”, säger han.