– Mediebranschen är sedan många år inne i en intensiv omvandlingsperiod. Det gör att vi som bolag måste våga vara snabba att förändras, våga testa och prova och också våga misslyckas, vilket vi gör ofta så klart. Just de här projekten som blivit nominerade i den här tävlingen är resultatet av just det: att våga prova, för det gör ju att vi också lyckas bra med många saker, säger Lina Hedenström, VD NTM.
– Det känns väldigt kul, och som ett styrkebesked att vi som ett i sammanhanget relativt litet svenskt mediebolag lyckas med att få hela fem nomineringar i stenhård konkurrens med världens främsta medier. Särskilt glad är jag över nomineringen för kampanjen kring Pressfrihetens dag. Det var ett så smart koncept och superbra utförande både tekniskt och visuellt. Och också resultatet av ett grymt internt teamwork med vår reklambyrå Fluid och vår utvecklingsavdelning Innovation där vi verkligen drar nytta av kraften att jobba tillsammans inom NTM, säger Jens Pettersson, chef för redaktionell utveckling NTM.
Totalt är 198 bidrag från hela världen nominerade som finalister. Sverige lyckades få 19 nomineringar, och NTM knep hela fem av dessa. Koncernens omfattande satsning på livesport är nominerat i hela tre olika kategorier.
– Det är intressant och säger något om kraften i att erbjuda livesport till våra betalande prenumeranter. Nomineringarna kom både i kategorin för bästa videoprodukt och i den som handlar om att lyckas behålla prenumeranter, och som bästa nischade prenumerationsprodukt. Vår senaste satsning på kvalet till hockeyallsvenskan drog igång häromdagen och har gett enormt fin tittning bland våra prenumeranter”, säger Jens Pettersson.
De försvunna orden
Nominerad i kategorin:
’Most Creative Use of Advertising Formats’.
På Pressfrihetens dag 3 maj 2022 samlades NTM-koncernens titlar i en gemensam kampanj för att uppmärksamma fler läsare på vikten av oberoende nyhetsrapportering. Kampanjen gick i både print och på sajt, men inte som annons. Kampanjens styrka låg i att kanalen blev kampanjen när besökarna möttes av en sajt där orden successivt försvann framför deras ögon.
Live-sport stärker läsarlojalitet
Nominerad i kategorierna:
’Best New Video Product or Feature’
’Best Initiative to Retain Subscribers’
’Best Subscription Niche Product’
Live-sport har under flera år lockat prenumeranter att ta del av vår nyhetsrapportering. Med ökat fokus under 2022 har redaktionerna kompletterat sändningarna med satsningar i nya format, som poddar och digitala tv-sändningar. Live-sporten har nu i ett större perspektiv blivit en viktig del av vårt erbjudande och vi ser effekten av det i våra mätningar av lojalitet och intäkter.
Sju prioriterade ämnesområden
Nominerad i kategorin:
’Best Use of Data to Drive a Business Result’
Med avstamp i data, analys av cirka 95 000 artiklar och fokus på läsare i åldern 30-50 år skapades en strategi med sju prioriterade ämnesområden. Det har gett redaktionerna ett gemensamt fokus för innehållet och en effekt som bidrar till ökat engagemang och tillväxt.
- Blåljus/olyckor
- Brott och straff
- Vad händer på stan?
- Näringsliv/arbetsmarknad
- Hälsa och sjukvård
- Familj