Med höga mål på fortsatt tillväxt i kundstocken, både inom att attrahera helt nya prenumeranter och behålla befintliga relationer förstärker NTM nu verksamheten med olika kompetenser. NTM satsar på att utveckla läsaraffären ytterligare med kunden, lönsamhet och medarbetarna i fokus. Målet är att överträffa kundernas förväntan, skapa starkt engagemang för innehållet och ett tydligt upplevt värde för prenumeranterna.
Satsningen är en del av det utvecklingsarbete som pågår i koncernen. NTM har sedan tidigare genomfört förändringar och stärkt upp annonsorganisationen.
– Vi fortsätter vårt arbete inom NTM koncernen att säkerställa att vi har rätt kraft och förutsättningar för att kunna växa vår affär. Tidigare i år lanserade vi vårt säljbolag NTM Media och nu fokuserar vi på att ta nästa steg i vår läsaraffär. Målet är att vi ska vara relevanta i vår kärnprodukt och säkerställa att vi kan utvecklas och växa i alla våra titlar framåt. Med den här förändringen får vi till ett tydligt fokus och ansvar vilket är grunden för att vi ska nå uppsatta mål säger Annie Lidesjö, COO på NTM-koncernen.

Sedan en tid har NTM satsat kraftigt på att förbättra kundupplevelsen och utveckla läsaraffären genom att arbeta mer kundcentrerat, datadrivet och genom ett nytt agilt och tvärfunktionellt arbetssätt.
– På NTM utgår vi från kundupplevelsen i vårt förbättringsarbete. Det kommer vara helt avgörande för hela branschen att förstå sina läsare bättre så att det upplevda kundvärdet och därmed betalningsviljan ökar och så att lojaliteten stärks. Ett smidigt arbetssätt där olika kompetenser samarbetar för att skapa värde för kunderna och affären är en förutsättning för att lyckas. För att säkra långsiktighet krävs också ett stort lönsamhetsfokus och en helhetsstrategi för samtliga affärsområden, säger Gunilla Bakkenes, affärsområdeschef för Läsaraffären.

Idag drivs förbättringsarbete i fyra agila team:
Volymboost:
som ansvarar för att optimera försäljning i digitala kanaler och driva anti-churn stärkande initiativ.
Engagemang:
som driver engagemangsstärkande initiativ tex inom redaktionell utveckling.
Service:
som driver förbättringsinitiativ inom kundupplevelsen kopplat till service och distribution
Design och utveckling av sajter och appar:
som driver utvecklingen av den digitala upplevelsen på sajt och i appar
Verksamheten förstärks med ytterligare ett agilt tvärfunktionellt team för förbättringsarbete inom lojalitet samt en ny roll Ansvarig lojalitet som kommer att driva lojalitetstärkande initiativ.
Både pappers- och e-tidningarna är väldigt viktiga för läsaraffären och därför tillsätts en ny roll, Produktchef print, med ansvar för att driva förbättringsarbete både inom kundupplevelsen, den interna värdekedjan samt produktutveckling av pappers- och e-tidningarna.
För att öka förmågan att förbättra kundresan för läsarna tillsätts rollen Ansvarig för Kundupplevelse och CRM som kommer arbeta nära de agila teamen. I den rollen ligger även uppdraget att vara sammanhållande för kundinsikt och arbetet med personas inom Läsaraffären.
Vidare förstärker NTM med ny kompetens inom prissättning, paketering och affärsutveckling inom nya affärer med en Ansvarig Pris och Paketering. Syftet är att bredda och utveckla kunderbjudandet.
En annan ny roll är en Innehållsutvecklare SEO och Sociala medier som ska utveckla den digitala affären, driva räckvidd och engagemang.