– En bra affär för båda parter. Vi är imponerade av hur Megafonen drivits, utvecklats och vuxit hittills, och vi ska som ny ägarpart göra allt vi kan för att bidra till att accelerera den tillväxtresan. Potentialen framåt i Skellefteå är enorm, säger Norr Medias VD Mats Ehnbom.
Magnus Lindkvist, som grundade Megafonen tillsammans med Peter Ziolkowski 2010, gläds över affären.
– Med Norr Media och NTM-koncernen, som är en stark och stabil delägare med stort mediekunnande, får vi ännu bättre förutsättningar att genomföra de satsningar som vi har planerat, säger Magnus Lindkvist.
Norr Media äger sedan 2019 Norran i Skellefteå, som är en av Sveriges starkaste lokaltidningar.
– Norran och Megafonen ska även fortsatt drivas som separata enheter, och utvecklas självständigt. Det är två helt olika produkter – Megafonen är en gratistidning och Norran en prenumererad dagstidning. De kompletterar varandra väldigt väl. Samarbete och samverkan
kan självklart ske, men endast om det kan gynna våra kunder, säger Mats Ehnbom, som är noga med att poängtera Megafonens självständighet:
– Megafonen har tack vare en läsvärd gratistidning byggt upp en stark läsarskara och en lojal kundkrets. Det är verkligen något att bygga vidare på. Megafonen har nyligen anställt nya säljaren Malin Eriksson och ska även anställa en ny journalist vid årsskiftet – i samband med att antalet utgivningar växlas upp från en till två gånger i månaden. Från och med då arbetar sex heltidsanställda i företaget.
– Vi tror på fortsatt expansion i ett växande Skellefteå, och är mer än laddade att ta det nästa steg som ökningen av antalet utgivningsdagar innebär. Vi har en spännande tid framför oss, säger Peter Ziolkowski.