När läsarna får tycka till

NTM är i startgroparna med ett projekt som ska återinföra artikelkommentarer på våra redaktionella nyhetssajter.

I samarbete med företaget Ifrågasätt, som ska sköta modereringen och kontoregistreringen av de som vill kommentera, lanseras funktionen i steg ett på Norran som är det senaste tillskottet i NTM-koncernen.

Norran hade kommentarer på sin sajt innan plattformsbytet i samband med inträdet i koncernen. Många läsare har efterfrågat kommentarerna sedan de försvann och funktionen bidrog till bra trafiksiffror och stort engagemang kring sportnyheter och åsiktsmaterial. Samtidigt finns det alltid utmaningar kopplade till det fria ordet, och en väl fungerande moderering är a och o för en publicist.

”Norran vill vara en plattform för diskussion och åsiktsutbyte. Det fria ordet är en viktig del av ett demokratiskt samhälle. Det betyder dock inte att vad som helst får passera. Alla har rätt till sin åsikt, men inte att alltid få den publicerad. Att hålla sig till saken, uttrycka sig respektfullt och inte gå till personangrepp är grundläggande principer i våra kommentarsfält. Hån, hot eller hat mot journalister, tjänstepersoner, politiker eller andra människor är aldrig okej”, säger Norrans redaktionschef och ansvariga utgivare Helena Strömbro Ershag.

För NTM i stort är återinförandet av artikelkommentarerna en del i att knyta oss närmare läsarna. Just att stärka relationen med läsarna kommer vara en viktig pusselbit i arbetet med att få fler att börja prenumerera digitalt och regelbundet återkomma till våra sajter.

– Det är bra för oss om diskussionen om vår journalistik och om olika samhällsfrågor sker hos oss. Givetvis kommer våra artiklar att fortsätta diskuteras på Facebook och Twitter, men att tillhandahålla arenan för åsiktsutbyten är en viktig del i varför vi finns från första början. Kommentarerna kommer också vara en del i analysen för att se vad som engagerar läsarna mest, säger Jens Pettersson, chef för digitala läsarintäkter.

Läs mer från Helena Strömbro Ershag på norran.se.

Satsning på unga har gett över 10 000 nya läsare

Under hösten lanserades vårt nya gratispaket för unga mellan 18-25 år. Utfallet har varit över förväntan. Nu har 10 000 ungdomar har tecknat prenumerationer på våra titlar.

UNT:s chefredaktör Johanna Odlander är Årets MediaAmazon

Utmärkelsen Årets MediaAmazon delas ut till kvinnliga medieledare. I år prisas UNT:s chefredaktör och vd Johanna Odlander för sitt modiga och nyskapande ledarskap.

Tidningsveckan tar journalistiken in i klassrummet

I år har intresset för Tidningsveckan varit rekordstort. Under veckan har över 4000 skolelever tagit del av våra lokala nyheter. Flera skolor har dessutom fått besök av våra reportrar som berättat om journalistikens viktiga roll i lokalsamhället.