Livesport: Svenska basketligan för damer sänds på NTM:s titlar

Sedan tidigare är det klart att Svenska Basketligan för herrar kommer att sändas av NTM:s titlar. Nu har vi gjort klart även med rättigheterna för SBL Dam. Ligan kommer under de tre kommande åren visas på flera lokaltidningssajter runt om i landet.

Genom ett nytt samarbete kommer Bonnier News, NTM:s och Gota Medias lokala varumärken visa “sina” lokala lag på den egna plattformen. Exempelvis kommer Östersunds-Posten att visa Östersunds alla matcher och Helagotland kommer att visa Visbys alla matcher.

– Det här är en rättighet som ger oss ännu mer starkt liveinnehåll för våra lokala titlar, och är viktig för oss utifrån vår kraftfulla satsning på jämställd rapportering, säger Jens Pettersson, chef för redaktionell utveckling hos NTM.

Matcherna kommer även att visas på SBL Dams egen plattform och kommer att produceras med AI-teknologi på samma sätt som ligan har gjort de senaste säsongerna.

Våren 2023 blev det dubbla guldjubel inom NTM:s geografi, då Norrköping Dolphins tog hem guldet på herrsidan och Luleå Basket på damsidan. De båda städerna utgör sedan många år tillbaka två av Sveriges största basketfästen. Dessutom finns både Uppsala och Visby representerat i SBL Dam.

– Såvitt jag förstått fanns det diskussioner om att sända Basketligan redan när jag började på NTM 2011, så det är härligt att det äntligen blir verklighet. Basketen är som bekant jättestark på flera av våra orter, så det här känns verkligen som ett spännande steg, säger NTM:s livesportansvarige Rickard Björling.

För NTM:s del är rättigheten till SBL Dam viktig ur flera perspektiv. Dels för att nå en annan målgrupp än tidigare, dels för att kunna ta helhetsgrepp om basketsporten, och dels för koncernens målmedvetna jämställdhetsarbete.

– Sen får vi komma ihåg att svensk dambasket är stark, med landslaget på plats 18 på världsrankingen. Många av landslagsstjärnorna, både nuvarande och tidigare, spelar dessutom i SBL, så kvalitén är hög, säger Rickard Björling.

För UNT:s del är basketrättigheten den sista pusselbiten i det som på kort tid blivit en rättighetsmässig ”grand slam” för deras del, då de har lag i högstaligorna i såväl basket som bandy och innebandy.

– För oss på UNT innebär det att våra läsare kan se och följa basket på absolut toppnivå, där Uppsala Basket känns som en förening på uppgång både på herr- och damsidan. Förutom att ligorna bjuder på bra basket är matcherna också ofta jämna och rafflande och många lag slåss om topplaceringarna varje år. Sammantaget kan vi nu vässa vår basketbevakning ytterligare och vi hoppas att läsarna hänger på, säger UNT:s tillförordnade sportchef Jakob Larsson.

NTM köper Ampilio

NTM utökar byrånätverket – köper Ampilio

Nu breddar NTM byråverksamheten ytterligare och köper marknadsföringsbyrån Ampilio. Förvärvet är ett naturligt nästa steg i NTM:s resa för att få den kreativa affären att växa.
Folkbladet

Folkbladet läggs ner vid årsskiftet  

I nästan 120 år har Folkbladet spelat en viktig roll för den lokala journalistiken i Norrköping och Finspång. Men allting har ett slut och den 31 december ger vi ut det sista numret av tidningen.

Svenska lokalmedier i unikt datasamarbete

NTM Media, Stampen Media, NWT Media och VK Media har tillsammans skapat möjligheten att köpa mediehusens förstapartsmålgrupper i ett samlat erbjudande. Det går nu att att via Mediekompaniet köpa målgruppstyrningarna som direkta köp eller genom programmatiska deals.