Jobbar för en jämlik rapportering

Jämställdhetsfrågan är en viktig och självklar del av det redaktionella arbetet på Öst Media och i hela NTM-koncernen.

Jenn Hultberg är nyhetschef på Vimmerby Tidning som ingår i Öst Media. På redaktionen är det 50/50 män och kvinnor bland journalisterna och jämställdhetsfrågan är ständigt aktuell i nyhetsrapporteringen.

─ För mig är det en självklarhet att lika många kvinnor som män ska få komma till tals i vår nyhetsbevakning och det är både märkligt, konstigt och orättvist att det inte alltid är så idag, säger Jenn Hultberg. Inom NTM-koncernen har varje mediehus satt upp tydliga mål för en mer jämställd journalistik, vilket jag tycker är jättebra och väldig viktigt. Vi ser att det sker en förändring – även om vi inte är i mål än.

Jenn Hultberg började sin journalistiska bana som inhoppare på Vimmerby Tidning 2005 och har arbetat som journalist på heltid sedan 2009. Sedan tre år tillbaka är hon nyhetschef på redaktionen i Vimmerby.

─ Sedan jag började arbeta som journalist är det mycket som har ändrats. Idag handlar det inte bara om att skriva texter, vi är multimediajournalister och jobbar mycket med digitalt och rörligt material. Men grunden är fortfarande densamma – berättandet. Och det var just skrivandet och berättandet som fick mig att söka mig till det här yrket.

Vad är det bästa med ditt jobb?
─ Nyhetspulsen och spänningen i att aldrig riktigt veta vad som ska hända! Att få vara del av en så bra grupp där vi tillsammans fokuserar fullt ut på den lokala journalistiken varje dag. Det är ett otroligt intressant, roligt och spännande arbete!

Hur skulle du beskriva en vanlig dag på jobbet?
─ Jag startar dagen tidigt på morgonen med att skanna av nyhetsläget i omvärlden och lokalt. Sedan är det morgonmöte med redaktionen där vi går igenom dagen och diskuterar vad vi ska fokusera på och rapportera om. Resten av dagen går mycket tid åt att hålla koll på flödet, ansvara för sociala medier, läsa texter och planera det fortsatta arbetet. Det är många bollar i luften samtidigt.

Uppmärksammar Vimmerby Tidning Internationella Kvinnodagen?
─ Absolut, det brukar vi göra varje år på något sätt. Håll utkik i våra kanaler!

NTM köper Ampilio

NTM utökar byrånätverket – köper Ampilio

Nu breddar NTM byråverksamheten ytterligare och köper marknadsföringsbyrån Ampilio. Förvärvet är ett naturligt nästa steg i NTM:s resa för att få den kreativa affären att växa.
Folkbladet

Folkbladet läggs ner vid årsskiftet  

I nästan 120 år har Folkbladet spelat en viktig roll för den lokala journalistiken i Norrköping och Finspång. Men allting har ett slut och den 31 december ger vi ut det sista numret av tidningen.

Svenska lokalmedier i unikt datasamarbete

NTM Media, Stampen Media, NWT Media och VK Media har tillsammans skapat möjligheten att köpa mediehusens förstapartsmålgrupper i ett samlat erbjudande. Det går nu att att via Mediekompaniet köpa målgruppstyrningarna som direkta köp eller genom programmatiska deals.