Honourable mention i medievärldens Oscar

NTM-titlarna en av världens sex bästa på att skaffa nya prenumeranter – prisades i medievärldens Oscar! På torsdagen fick NTM:s titlar ta emot pris i världens största medietävling INMA Global Media Awards, tidningsvärldens motsvarighet till filmvärldens Oscar.

Det är International News Media Association, INMA, som arrangerar tävlingen som har som syfte att lyfta fram goda och inspirerande insatser från året som gått. I år deltog 644 bidrag från 212 nyhetsbolag i 37 länder. NTM:s titlars samlade arbete med journalistiken och läsaraffären var ett av sex nominerade bidrag, och fick ta emot utmärkelsen ”Honourable mention” i kategorin ”Bästa initiativ för att skaffa nya prenumeranter”.

– Vi har börjat vår resa mot en hållbar affärsmodell där läsarintäkter är en av nycklarna. Priset är ett kvitto på att vi är på rätt väg. Jag är stolt över alla våra medarbetare som visar att om vi kraftsamlar och går åt samma håll så kan vi flytta berg. Det här är ytterligare ett tydligt bevis på det”, säger NTM:s VD Lina Hedenström.

I ansökan har NTM berättat om insatserna som ligger bakom att titlarna i koncernen ökade antalet digitala prenumeranter med hela trettio procent under 2020.

– Vi har framför allt lyft fram tre delar. All den fantastiska lokaljournalistik som gjorts i samband med bevakningen av Covid 19 under året, våra nylanserade sajter/appar som förbättrat kundupplevelsen kraftigt, och så det strategiskt viktiga valet att hårdlåsa våra nyheter trots det intensiva nyhetsläget. Vi har också berättat om arbetet med Dags att dubbla som inleddes under året och satt tydligt fokus på läsarintäkterna. Det kommer att vara en viktig pusselbit i allas vårt fortsatta arbetet med att skapa tillväxt på prenumerantsidan” säger Jens Pettersson, chef för digitala läsarintäkter.

Här kan du läsa NTM:s inskickade bidrag.

– Det här är resultatet av ett fantastiskt teamwork från så många håll. Alltifrån våra grymma reportrar som varje dag gör sitt yttersta för läsarna till våra kundcentermedarbetare som i det dagliga ger järnet för att se till att vi behåller så många av våra prenumeranter som möjligt”, säger Marcus Gyllander, chef för NTM:s prenumerationsförsäljning.

Övriga svenska medier som fick pris är Göteborgs-Posten, Expressen, Bonnier news, DN/Tipster, TTELA, Stampen Lokala Medier och Aftonbladet.

NTM:s nya produktstrateg ska vässa den digitala läsarupplevelsen

Nu tar vi nästa steg i vår digitala resa. Den 19 augusti tillträder Linda Cederberg tjänsten som produktstrateg med ansvar för att utveckla NTM:s digitala nyhetstjänster för att skapa den bästa möjliga användarupplevelsen för våra läsare, kunder och samarbetspartners.

Tomas Mellgren tillträder som ekonomichef för NTM

Det blir Tomas Mellgren som tar över rollen som ekonomichef för NTM när nuvarande ekonomichef Jan Eric Johansson går i pension. Han börjar sin nya tjänst den 1 juni.
Kampanj på Pressfrihetens dag 3 maj 2024

Gemensam kampanj för den fria journalistiken

”Det är rörigt just nu. Men vi gör saker tydligare”. Det är huvudbudskapet när NTM:s nyhetstitlar på Pressfrihetens dag samlas i en gemensam kampanj för att uppmärksamma betydelsen av fri och oberoende journalistik.