Honourable mention i medievärldens Oscar

NTM-titlarna en av världens sex bästa på att skaffa nya prenumeranter – prisades i medievärldens Oscar! På torsdagen fick NTM:s titlar ta emot pris i världens största medietävling INMA Global Media Awards, tidningsvärldens motsvarighet till filmvärldens Oscar.

Det är International News Media Association, INMA, som arrangerar tävlingen som har som syfte att lyfta fram goda och inspirerande insatser från året som gått. I år deltog 644 bidrag från 212 nyhetsbolag i 37 länder. NTM:s titlars samlade arbete med journalistiken och läsaraffären var ett av sex nominerade bidrag, och fick ta emot utmärkelsen ”Honourable mention” i kategorin ”Bästa initiativ för att skaffa nya prenumeranter”.

– Vi har börjat vår resa mot en hållbar affärsmodell där läsarintäkter är en av nycklarna. Priset är ett kvitto på att vi är på rätt väg. Jag är stolt över alla våra medarbetare som visar att om vi kraftsamlar och går åt samma håll så kan vi flytta berg. Det här är ytterligare ett tydligt bevis på det”, säger NTM:s VD Lina Hedenström.

I ansökan har NTM berättat om insatserna som ligger bakom att titlarna i koncernen ökade antalet digitala prenumeranter med hela trettio procent under 2020.

– Vi har framför allt lyft fram tre delar. All den fantastiska lokaljournalistik som gjorts i samband med bevakningen av Covid 19 under året, våra nylanserade sajter/appar som förbättrat kundupplevelsen kraftigt, och så det strategiskt viktiga valet att hårdlåsa våra nyheter trots det intensiva nyhetsläget. Vi har också berättat om arbetet med Dags att dubbla som inleddes under året och satt tydligt fokus på läsarintäkterna. Det kommer att vara en viktig pusselbit i allas vårt fortsatta arbetet med att skapa tillväxt på prenumerantsidan” säger Jens Pettersson, chef för digitala läsarintäkter.

Här kan du läsa NTM:s inskickade bidrag.

– Det här är resultatet av ett fantastiskt teamwork från så många håll. Alltifrån våra grymma reportrar som varje dag gör sitt yttersta för läsarna till våra kundcentermedarbetare som i det dagliga ger järnet för att se till att vi behåller så många av våra prenumeranter som möjligt”, säger Marcus Gyllander, chef för NTM:s prenumerationsförsäljning.

Övriga svenska medier som fick pris är Göteborgs-Posten, Expressen, Bonnier news, DN/Tipster, TTELA, Stampen Lokala Medier och Aftonbladet.

Vimmerby Tidning först ut att testa ny app 

Ett mer kurerat och kvalitativt urval och mer fokus på bilder och rörligt material. Det är de främsta nyheterna när NTM lanserar en första version av vår nya nyhetsapp. Läsarna i Vimmerby blir först ut att få testa de nya funktionerna.

NTM bäst i världen på att utveckla den lokala journalistiken

NTM-koncerns redaktionella utbildningskoncept Vässa vardagen har vunnit första pris i världens främsta internationella medietävling. Vid en gala i New York fick NTM på torsdagskvällen ta emot första pris i kategorin Best Innovation in Newsroom Transformation.

Kampanj för det fria ordet – och rätten att berätta om det som skaver

Idag firar vi pressfriheten. Vår rätt att berätta de historier som alla behöver läsa och vår rätt att publicera utan censur. I en gemensam kampanj uppmärksammar NTM:s nyhetstitlar den fria pressens betydelse för ett öppet och demokratiskt samhälle.