Kampanj på Pressfrihetens dag 3 maj 2024

Gemensam kampanj för den fria journalistiken

”Det är rörigt just nu. Men vi gör saker tydligare”. Det är huvudbudskapet när NTM:s nyhetstitlar på Pressfrihetens dag samlas i en gemensam kampanj för att uppmärksamma betydelsen av fri och oberoende journalistik.  

Fredagen den 3 maj möts läsare på våra nyhetssajter av nyhetsartiklar vars bokstäver börjar byta plats och gör texten svår att läsa. I en osäker värld där tonläget ofta är högt, åsikter polariserade och uppgifters ursprung ibland oklara är fri media viktigare än någonsin.   

– Det fria ordet och pressfriheten är satt under hårt tryck. Om vi tystnar, vem ska då granska makten och ge möjlighet till fri journalistik? Vår roll är att skapa klarhet i en rörig omvärld.  Med hjälp av denna kreativa kampanj vill vi visa på vikten av fri och oberoende journalistik och vilken avgörande roll vi inom nyhetsmedia spelar för ett öppet samhälle, säger Nils Olauson, affärsområdeschef för Redaktion på NTM.  

Den slagkraftiga kampanjen är ett samarbete mellan NTM:s kreativa reklambyrå Fluid och chefredaktörerna på samtliga nyhetstitlar inom NTM Media. Samtidigt är den en fortsättning på den uppmärksammade kampanjen ”De försvunna orden”, som 2022 nominerades till den nationella kommunikationstävlingen Publishingpriset.  Kampanjen vann också andra pris i kategorin Mest kreativa användning av annonsformat i den internationella tävlingen Media Global Awards 2023.  

Läsarna bjuds på fri läsning under ett dygn 

För att få fler att få upp ögonen för vår viktiga journalistik väljer vi i år dessutom att öppna upp alla våra nyhetssajter under Pressfrihetens dag och bjuder läsarna på fri läsning under ett dygn. 

– Det fria ordet är grunden för vår verksamhet. Med vår journalistik granskar vi samhället och dess makthavare och bidrar till ett öppet och demokratiskt samhälle. Tillsammans står vi upp för det fria ordet, säger Nils Olauson.  

UNT nomineras till Helhetspriset i Årets dagstidning

Upsala Nya Tidning har nominerats till Helhetspriset i den prestigefyllda branschtävlingen Årets dagstidning. Övriga nominerade i kategorin är Borås Tidning och Dagens industri.

Svensk Hemleverans storsatsar på emissionsfria transporter

Genom att öka andelen eldrivna fordon och optimera utdelningsrutterna har Svensk Hemleverans under 2024 gjort en stor satsning på emissionsfria leveranser av tidningar och paket. I Linköpings kommun är 100 % av leveranserna nu helt emissionsfria.
NTM köper Ampilio

NTM utökar byrånätverket – köper Ampilio

Nu breddar NTM byråverksamheten ytterligare och köper marknadsföringsbyrån Ampilio. Förvärvet är ett naturligt nästa steg i NTM:s resa för att få den kreativa affären att växa.