Chefsroller tillsatta i nya organisationen för NTM

Flera strategiska chefsroller har nu tillsatts i den nya redaktionella organisationen för NTM. De utgör den redaktionella ledningsgruppen och ska leda och driva utveckling, stötta de lokala redaktionerna och samordna arbetet i koncernen.

Med 19 titlar, från Småland till Norrbotten, är den lokala journalistiken kärnan i verksamheten. Koncernens pågående arbete med att skapa värde, bygga vana och stärka relation med befintliga och nya prenumeranter är nyckeln till att klara utmaningen att öka antalet digitala prenumeranter kraftigt. Den nya organisationen ska stärka det arbetet genom att bättre nyttja den kompetens och drivkraft som finns internt.

– Vårt mål är att intensifiera samarbetet mellan våra titlar genom samordningsgrupper som har stöd från den gemensamma redaktionella organisationen som leds av Nils Olauson, berättar Lina Hedenström VD NTM.

Publicistisk chef

Med ansvar för att coacha och stötta chefredaktörerna i arbetet på lokala redaktioner, driva mot strategiska mål och agera som nav i samarbetet mellan titlarna.

Maria Kustvik (Tidigare Chefredaktör Corren) blir ansvarig för titlar med en upplaga som är mindre än 15 000 och Åsa Junkka (Tidigare Operativ chef Norr Media) för titlar med en upplaga som är större än 15 000.

Maria Kustvik
Åsa Junkka

Redaktionell utvecklingschef

Driver arbetet med att utveckla arbetssätt och verktyg samt att ta fram insikter, kunskap och analys för att stötta de lokala redaktionernas arbete med fokus på digital tillväxt.

Jens Pettersson (Tidigare Ansvarig Engagemang & Lojalitet Läsaraffären) tillträder som Redaktionell utvecklingschef.

Jens Pettersson

Printchef

Med ansvar för både papperstidningarnas fortsatt höga kvalitet samt utveckling av e-tidningen för en framtid med en helt digital läsaraffär.

Therese Trogen (Tidigare Produktchef Print Läsaraffären) tillträder som Printchef.

Therese Trogen

Administrativ chef

Ett stöd och avlastning i administrativa frågor för hela den redaktionella organisationen och upprätta tydliga rutiner med målet att skapa effektivt arbetssätt.

Lotta Nilsson (Tidigare Administrativ chef Öst Media) tillträder rollen som Administrativ chef.

Lotta Nilsson
NTM köper Ampilio

NTM utökar byrånätverket – köper Ampilio

Nu breddar NTM byråverksamheten ytterligare och köper marknadsföringsbyrån Ampilio. Förvärvet är ett naturligt nästa steg i NTM:s resa för att få den kreativa affären att växa.
Folkbladet

Folkbladet läggs ner vid årsskiftet  

I nästan 120 år har Folkbladet spelat en viktig roll för den lokala journalistiken i Norrköping och Finspång. Men allting har ett slut och den 31 december ger vi ut det sista numret av tidningen.

Svenska lokalmedier i unikt datasamarbete

NTM Media, Stampen Media, NWT Media och VK Media har tillsammans skapat möjligheten att köpa mediehusens förstapartsmålgrupper i ett samlat erbjudande. Det går nu att att via Mediekompaniet köpa målgruppstyrningarna som direkta köp eller genom programmatiska deals.