Med 19 titlar, från Småland till Norrbotten, är den lokala journalistiken kärnan i verksamheten. Koncernens pågående arbete med att skapa värde, bygga vana och stärka relation med befintliga och nya prenumeranter är nyckeln till att klara utmaningen att öka antalet digitala prenumeranter kraftigt. Den nya organisationen ska stärka det arbetet genom att bättre nyttja den kompetens och drivkraft som finns internt.
– Vårt mål är att intensifiera samarbetet mellan våra titlar genom samordningsgrupper som har stöd från den gemensamma redaktionella organisationen som leds av Nils Olauson, berättar Lina Hedenström VD NTM.
Publicistisk chef
Med ansvar för att coacha och stötta chefredaktörerna i arbetet på lokala redaktioner, driva mot strategiska mål och agera som nav i samarbetet mellan titlarna.
Maria Kustvik (Tidigare Chefredaktör Corren) blir ansvarig för titlar med en upplaga som är mindre än 15 000 och Åsa Junkka (Tidigare Operativ chef Norr Media) för titlar med en upplaga som är större än 15 000.
Redaktionell utvecklingschef
Driver arbetet med att utveckla arbetssätt och verktyg samt att ta fram insikter, kunskap och analys för att stötta de lokala redaktionernas arbete med fokus på digital tillväxt.
Jens Pettersson (Tidigare Ansvarig Engagemang & Lojalitet Läsaraffären) tillträder som Redaktionell utvecklingschef.
Printchef
Med ansvar för både papperstidningarnas fortsatt höga kvalitet samt utveckling av e-tidningen för en framtid med en helt digital läsaraffär.
Therese Trogen (Tidigare Produktchef Print Läsaraffären) tillträder som Printchef.
Administrativ chef
Ett stöd och avlastning i administrativa frågor för hela den redaktionella organisationen och upprätta tydliga rutiner med målet att skapa effektivt arbetssätt.
Lotta Nilsson (Tidigare Administrativ chef Öst Media) tillträder rollen som Administrativ chef.