AI-lösning för ljud och satsning på journalistisk kvalitet nomineras i INMA Global Awards

NTM har nominerats i flera kategorier i den prestigefyllda tävlingen INMA Global Media Awards. I år är det vårt utbildningskoncept Vässa vardagen och Toppnyheter, vår AI-lösning för nyheter i ljudformat, som uppmärksammats.

Den internationella tävlingen lyfter fram utvecklingsinitiativ som utmärkt sig under året. I årets tävling nomineras utbildningssatsningen Vässa vardagen i kategorin Best Innovation in Newsroom Transformation medan Toppnyheter nomineras i både kategorin Best New Digital Product och Best Use of AI in Customer-Facing Products. NTM har flera gånger tidigare vunnit pris i tävlingen.

– Att vi även i år uppmärksammas i flera kategorier visar vilken innovationskraft och driv som finns i vår organisation, säger Lina Hedenström, vd på NTM.

Nyheter i ljudformat – med hjälp av AI

I höstas lanserade NTM en ny form av nyhetsupplevelse där dagens viktigaste nyheter finns tillgängliga i ljudformat. Den nya tjänsten bygger på en AI-lösning som skannar av nyhetssajten, väljer ut de fem viktigaste och mest lästa nyheterna och skapar korta textsammanfattningar – som sedan läses upp av en AI-röst. Via en ljudspelare på sajten kan läsarna lyssna på en kortare sammanfattning av dagens mest populära nyheter.  Sändningen godkänns av en redaktör och uppdateras varje timme mellan klockan 07-23.

– Genom den här satsningen gör vi vår journalistik tillgänglig på nya sätt. Toppnyheter har varit ett viktigt steg för att utveckla vår ljudjournalistik och ökat möjligheterna för läsarna att ta del av våra nyheter på det sätt de själva föredrar, säger Jens Pettersson, chef för redaktionell utveckling på NTM.

Upsala Nya tidning var först ut att testa den egenutvecklade ljudspelaren. Tjänsten ”Toppnyheter” ligger utanför betalväggen och är tillgänglig även för de som inte redan är prenumeranter.

– Genom att ge våra läsare möjligheten att ta del av nyheter i ljudformat har vi lyckats nå nya och yngre målgrupper, säger Johanna Odlander, chefredaktör och vd på UNT.

Arbetet med den nya tjänsten har tagits fram i ett tätt samarbete mellan flera olika avdelningar inom NTM. Det är koncernens egen utvecklingsavdelning som byggt de tekniska flödena för att välja ut toppnyheterna och även utvecklat den nya ljudspelaren.

– Tack vare AI-tekniken har vi kunnat skapa en helt ny nyhetsupplevelse. Projektet gav oss också en helt ny ljudspelare, som vi nu kan återanvända för podcasts och andra ljudprojekt, säger Nicholas Gullberg, Produkt- och utvecklingschef på NTM.

Det är NTM:s ljudproduktionsbolag bolag Online Voices som skapat AI-rösten som används i sändningarna. 

– Det här projektet är ett fint exempel på hur viktig den digitala produktutvecklingen är för att fler ska kunna ta del av vår viktiga journalistik, säger Lina Hedenström, vd på NTM.

Utbildningskoncept vässar den lokala journalistiken

Under 2024 lanserade NTM en ny redaktionell strategi för att nå en yngre målgrupp. Men hur gör man för att strategin ska bli verklighet och för att säkra att vår journalistik är på topp varje dag? Lösningen blev utbildningsinitiativet Vässa vardagen, som nu nominerats i den prestigefyllda tävlingen INMA Global Awards.

När konkurrensen om läsare, tittare och lyssnare är stenhård, när AI gör det möjligt för vem som helst att skapa en automatiserad nyhetssajt och när vi lever i en tid där det är nästan omöjligt att veta om ett foto, en video eller en röst i telefonen är äkta eller inte – då är det våra redaktioners pålitliga och trovärdiga journalistik som måste skapa värde för prenumeranterna. Den insikten var utgångspunkten när NTM under 2024 genomförde den största gemensamma satsningen någonsin på den lokala journalistiken.

– De senaste åren har vi haft en kraftig digital tillväxt på våra nyhetssajter. Nu är vårt fokus att nå 250 000 digitala prenumeranter. För att göra det behöver vi fokusera på att nå yngre målgrupper och skapa innehåll som engagerar och berör. Vi ska skriva om ämnen som målgruppen bryr sig om och vi ska rapportera utifrån målgruppens behov, säger Jens Pettersson, chef för redaktionell utveckling på NTM. 

För att lyckas med det och att säkra att vår journalistik är så bra att prenumeranterna känner att den är värd deras pengar så skapades utbildningssatsningen Vässa vardagen. Ett team bestående av seniora redaktionella ledare och innehållsutvecklare har under året träffat drygt 300 nyhetschefer och reportrar och diskuterat journalistiken på djupet.

– Tillsammans med redaktionerna har vi gått igenom deras publiceringar, granskat och utvärderat. Vi har gjort en kvalitativ analys av innehållet och diskuterat hur man kan vässa innehållet ytterligare. Vi har också stöttat redaktionerna med handfasta tips för att utveckla sin journalistik, säger Maria Kustvik, publicistisk chef på NTM.

Utbildningssatsningen har gett tydliga resultat och i grunden förändrat hur redaktionerna arbetar.

– Den här typen av publicistiska diskussioner har varit väldigt efterlängtade. Tack vare de nya arbetsmetoderna får vårt journalistiska innehåll mer läsning och vi ser att våra artiklar får mer genomslag i sociala medier, säger Lenitha Andersson-Junkka, chefredaktör på NSD.

Totalt deltog över 800 bidrag från 49 olika länder i tävlingen. Vinnarna presenteras i 22 maj på en stor gala i New York.

Stark digital tillväxt – nu når vi ännu fler

Enligt färska siffror från Kantar Sifo når våra nyhetstitlar nu drygt 800 000 personer varje dag, vilket är en ökning med åtta procent jämfört med förra året. På veckobasis når vi varje vecka 8 av 10 personer i våra bevakningsområden.

Anders Westermark föreslås som ny styrelseordförande i NTM

Anders Westermark föreslås efterträda Magnus Hall som styrelseordförande i NTM vid stämman den 27 maj.

UNT-fotograf prisas för årets porträttbild

UNT:s fotograf Adam Wrafter priset för årets porträttbild i den prestigefyllda tävlingen ”Årets bild”.