Syftet med den nya lagstiftningen är att göra politisk reklam mer transparent, bland annat måste alla annonser med politiskt innehåll tydlig märkas så att det framgår vem som står bakom budskapet. Ett viktigt steg för att stärka demokratin i en tid då digital påverkan och desinformation blivit en del av vår vardag.
– Som lokalmedia spelar vi en viktig roll i det demokratiska samhället. Under ett valår är vi en av de viktigaste arenorna där politiska partier, genom annonsering i våra kanaler, kan nå väljarna i deras vardag, säger Annie Lidesjö, COO på NTM.
För att erbjuda politiska organisationer möjlighet till fortsatt annonsering har NTM:s adtech-team under hösten utvecklat en teknisk lösning som uppfyller de nya lagkraven. Lösningen har tagits fram tillsammans med adtechbolaget Adnuntius.
– Vi erbjuder en trygg och säker lösning i en teknisk plattform som säkerställer spårbarhet, tydlig märkning och regelefterlevnad. Vi vägleder och guidar dessutom våra annonskunder så att de känner sig trygga genom hela processen, säger Emelie Nilsson, affärsområdeschef för Annonsaffären.
NTM har arbetat nära andra svenska mediehus, TU (Tidningsutgivarna) och Mediemyndigheten för att hitta tydliga riktlinjer och rutiner för att efterleva den nya EU-reglerna inför valåret 2026.
– Vi ser en tydlig efterfrågan från politiska partier att synas i våra kanaler och därför har vi valt att investera både tid och pengar på att kunna erbjuda en trygg och säker plattform, säger Carl Boija, Head of Adtech på NTM.
Vill du veta mer? Kontakta NTM Media.