– Satsningen har överträffat våra förväntningar. Det är väldigt roligt att se att så många unga nappat på erbjudandet, säger Jenny Hoflund Bergdahl, affärsområdeschef för Konsumentaffären.
UNT och NT var först ut med att erbjuda gratispaketet till unga och redan under sommaren fick vi in 3 000 nya prenumeranter i åldersspannet 18-25 år. Under hösten har sedan titel efter titel lanserat paketet – som blivit en succé.
– Idag har vi 11 000 unga prenumeranter och av dessa är 90 procent helt nya kunder som vi inte haft en relation till tidigare, berättar Jenny.
Att så många ungdomar nu tar del av vår lokala journalistik ger dem en möjlighet att upptäcka journalistikens viktiga roll i samhället. I en tid när algoritmerna styr flödena och desinformation sprids snabbt i sociala medier erbjuder vi en trygg nyhetsplattform med kvalitetsjournalistik.
– Vi vet att unga vill veta vad som händer där de bor. Genom att läsa våra nyheter får de en chans att förstå hur beslut, händelser och förändringar i kommunen faktiskt påverkar deras vardag. Många unga bryr sig om lokalsamhället, men har inte alltid hittat in till de traditionella nyhetskanalerna – det här erbjudandet sänker tröskeln och gör journalistiken mer tillgänglig, säger Nils Olauson, affärsområdeschef för Redaktion.
Snittåldern på de nya läsarna är 21 år. Men vad läser de unga då? Och hur skiljer sig deras läsarvanor från äldre målgrupper?
– Vi ser att de unga framför allt söker sig till de riktigt stora nyheterna, när något viktigt eller oväntat händer lokalt. De vill ha fakta snabbt och engagerar sig särskilt när det finns en tydlig lokal koppling eller mänsklig berättelse. Äldre prenumeranter läser i snitt fler artiklar och följer nyhetsflödet mer kontinuerligt, medan de unga i högre grad väljer sina lästillfällen utifrån intresse och aktualitet. Det visar att engagemanget finns där, vår uppgift är att bygga vidare på det genom att visa att vår journalistik också kan guida, förklara och spegla deras vardag, säger Nils Olauson.
Framgångsrik marknadsföring i sociala medier
Att marknadskampanjen gett så fina resultat har flera förklaringar. En viktig framgångsfaktor har varit det stora engagemanget från redaktionerna.
– I marknadsföringen valde vi att lyfta fram unga reportrar på våra redaktioner som med en personlig touch fick berätta om vår journalistik och vad vi kan erbjuda för innehåll. Det rörliga kampanjmaterialet har gått väldigt bra på både Instagram och Tiktok, säger Jenny.
För att behålla de nya läsarna och få dem att bygga starka relationer till våra nyhetstitlar pågår flera initiativ.
– Vi har anpassat vår onboardingprocess för att engagera målgruppen och få dem att ta del av hela vårt innehåll. Vi arbetar också dem med olika erbjudanden och pristrappor för att stegvis få in dem som helkunder, säger Jenny Hoflund Bergdahl.
Här är exempel på en av kampanjfilmerna i sociala medier: