Vimmerby Tidning först ut att testa ny app 

Ett mer kurerat och kvalitativt urval och mer fokus på bilder och rörligt material. Det är de främsta nyheterna när NTM lanserar en första version av vår nya nyhetsapp. Läsarna i Vimmerby blir först ut att få testa de nya funktionerna.

På redaktionen i Vimmerby är chefredaktör Jenn Hultberg och medarbetarna förväntansfulla och peppade på att få komma igång med den nya appen.  
-  Den nya appen kommer att lyfta vår journalistik och göra det enklare för läsarna att ta del av innehållet. Rörligt material kommer att få ta mer plats i nyhetsflödet och vi kommer kunna lyfta fram våra toppnyheter på ett tydligt sätt, säger Jenn Hultberg, chefredaktör på Vimmerby Tidning.   

Måndagens lansering blir ett första test och en möjlighet att se hur läsarna upplever den nya appen. När appen är redo för att möta en bredare publik kommer den att lanseras även på övriga titlar i koncernen.  
- Målsättningen med detta projekt är att hela tiden arbeta agilt och utvärdera för att löpande kunna förbättra och utveckla utifrån användarnas beteende och feedback, säger Linda Cederberg, produktutvecklingschef på NTM.  

Stort fokus på rörligt innehåll 

Den nya appen erbjuder en helt ny typ av nyhetsupplevelse där läsarna möts av ett utvalt och skräddarsytt nyhetsflöde med större fokus på bildburet och rörligt material.  
- Konkurrensen om läsarnas tid är stenhård och därför måste vi presentera vårt nyhetsinnehåll på ett sätt som direkt väcker nyfikenhet. De nya funktionerna i appen gör det möjligt för oss att presentera vårt redaktionella innehåll på ett sätt som passar den yngre målgruppen vi behöver nå och engagera, säger Linda Cederberg. 

Arbetet med den nya appen har drivits som ett korsfunktionellt projekt som, förutom projektgruppen, involverat nyckelpersoner och centrala funktioner från flera affärsområden inom koncernen. Den nya appen är ett första steg mot att ge läsarna en helt ny typ av nyhetsupplevelse.   

–  Våra redaktioner har fullt fokus på att göra journalistik som attraherar nya yngre läsare och skapar värde för dem. Vi vill att besökarna ska känna att det är värt att betala för oss, och då behöver helhetsupplevelsen vara i toppklass. Med nya appen tar vi ett stort kliv mot det. Det är otroligt kul att vi vågar ta det här steget och utmana det vanliga sättet att ta del av nyheter. Innovativt, bilddrivet och med supertydligt fokus på den allra bästa journalistiken.  Det ska bli så kul att se hur besökarna reagerar på det, säger Jens Pettersson, chef för redaktionell utveckling.  

Inspiration från andra plattformar 

Under projektet har projektgruppen inspirerats av en rad olika aktörer och appar både inom mediebranschen och även inom helt andra branscher. Allt för att anpassa vår produkt till gränssnitt och paketering av tjänster som konsumenterna är vana vid från andra plattformar.  
-   En viktig inspirationskälla har varit Mediehuis Noords app. Vi träffade dem tidigt i projektet och lät oss inspireras av hur de utvecklat sin app för att bygga en djupare relation till sina användare och öka lojaliteten. Sedan har vi utgått från våra specifika behov och förutsättningar och gjort egna lösningar, berättar Linda Cederberg.  

Så här ser den nya appen ut 

Se filmen som berättar hur den app som nu testas i Vimmerby ser ut och fungerar.  

NTM lanserar lösning för politisk annonsering 

Den 10 oktober 2025 trädde EU:s nya förordning om politisk annonsering i kraft. Under hösten har ett dedikerat team hos NTM tagit fram en ny teknisk lösning som gör det möjligt för politiska organisationer att annonsera i våra kanaler.
Mattias Ternstedt, VD

SVHL:s bolag samlas i gemensam organisation

De senaste åren har samarbetet mellan Svensk Hemleverans två bolag i norr och syd fördjupats. Nu tar vi nästa steg och samlas i en gemensam organisation där flera chefer får ett bredare ansvar för helheten.

Satsning på unga har gett över 10 000 nya läsare

Under hösten lanserades vårt nya gratispaket för unga mellan 18-25 år. Utfallet har varit över förväntan. Nu har 10 000 ungdomar har tecknat prenumerationer på våra titlar.