NTM bäst i världen på att utveckla den lokala journalistiken

NTM-koncerns redaktionella utbildningskoncept Vässa vardagen har vunnit första pris i världens främsta internationella medietävling. Vid en gala i New York fick NTM på torsdagskvällen ta emot första pris i kategorin Best Innovation in Newsroom Transformation.

INMA Global Media Awards arrangeras av International News Media Association (INMA) och beskrivs som medievärldens motsvarighet till filmvärldens Oscar.

– Att driva förändringar för att skapa relevant journalistik är enkelt att säga men svårt att genomföra. Konceptet Vässa vardagen är ett tydligt redskap som gör det möjligt. Otroligt roligt att det uppmärksammas internationellt, säger Lina Hedenström, vd på NTM.

Utbildningssatsningen Vässa vardagen är NTM-koncernens hittills största gemensamma satsning på den lokala journalistiken.  Under ett års tid har ett utbildningsteam, som består av seniora redaktionella ledare och innehållsutvecklare, träffat 300 nyhetschefer och reportrar för att på djupet diskutera den lokala journalistiken och utveckla det redaktionella innehållet med målsättningen att nå nya och yngre målgrupper. Utbildningssatsningen har gett tydliga resultat och i grunden förändrat hur redaktionerna arbetar.

– Genom att noggrant granska och reflektera över allt vi publicerar har vi hittat nya sätt att vässa vår journalistik. Att få ett internationellt erkännande för arbetet med ”Vässa vardagen” gör oss än mer övertygade om att lokaljournalistikens framtid byggs med mod, självkritik och en ständig vilja att bli bättre, säger Nils Olauson, affärsområdeschef Redaktion på NTM.

Totalt deltog över 800 bidrag från 49 olika länder i tävlingen. Maria Kustvik, publicistisk chef på NTM, och Lenitha Andersson-Junkka, chefredaktör på NSD, var på plats i New York för att ta emot priset.

Även Toppnyheter uppmärksammades

NTM tilldelades också två hedersomnämnanden för Toppnyheter, vår AI-lösning för nyheter i ljudformat, i kategorierna Best New Digital Product och Best Use of AI Customer-Facing Products.

– Att vår produktutveckling uppmärksammas samtidigt som vårt redaktionella utvecklingsarbete vinner första pris visar på bredden och styrkan i den innovationskraft som finns inom NTM. Och det är nyckeln till att vinna kampen om morgondagens prenumeranter, säger Jens Pettersson, chef för redaktionell utveckling på NTM. 

NTM lanserar lösning för politisk annonsering 

Den 10 oktober 2025 trädde EU:s nya förordning om politisk annonsering i kraft. Under hösten har ett dedikerat team hos NTM tagit fram en ny teknisk lösning som gör det möjligt för politiska organisationer att annonsera i våra kanaler.
Mattias Ternstedt, VD

SVHL:s bolag samlas i gemensam organisation

De senaste åren har samarbetet mellan Svensk Hemleverans två bolag i norr och syd fördjupats. Nu tar vi nästa steg och samlas i en gemensam organisation där flera chefer får ett bredare ansvar för helheten.

Satsning på unga har gett över 10 000 nya läsare

Under hösten lanserades vårt nya gratispaket för unga mellan 18-25 år. Utfallet har varit över förväntan. Nu har 10 000 ungdomar har tecknat prenumerationer på våra titlar.