NTM säljer bredbandskunder till Bredband2

Sedan 2023 har NTM bedrivit bredbandsverksamhet i bolaget Folke AB. Kunderna i bredbandsbolaget kommer nu att säljas till fiberleverantören Bredband2. Försäljningen innebär att Bredband2 förvärvar drygt 7 000 privatkunder.

Bredbandstjänsten Folke bredband lanserades under 2023 och finns idag tillgängligt i alla områden där NTM:s prenumererade nyhetstitlar är verksamma. Tjänsten lanserades för att skapa ett mervärde för befintliga prenumeranter och samtidigt ge möjlighet att nå nya målgrupper.

 – Tack vare framgångsrika marknadskampanjer i våra starka nyhetskanaler har vi på kort tid fått många nya kunder till Folke bredband. Men konkurrensen i telekombranschen är stenhård och på grund av höga kostnader till nätleverantörer har vi inte lyckats få lönsamhet i bolaget. Nu fokuserar vi i stället vår tid, kraft, energi och kapital på vår viktiga kärnverksamhet – att säkra den lokala journalistiken, säger Jenny Hoflund, affärsområdeschef för Konsumentaffären på NTM.

Bredband2 är Sveriges tredje största fiberleverantör och har idag en halv miljon kunder.

 – Bredband2 känns helt rätt som förvärvare av våra bredbandskunder. Det är viktigt för oss att köparen har förmågan att genomföra övertagandet på ett positivt sätt för kunderna. Vår bedömning är att Bredband2 har bästa förutsättningar att ta hand om våra kunder i sin verksamhet, säger Annie Lidesjö, vd på Folke AB och COO på NTM.

Försäljningen träder i kraft den 1 juni 2025. De bredbandskunder som berörs kommer att få information.

UNT:s chefredaktör Johanna Odlander är Årets MediaAmazon

Utmärkelsen Årets MediaAmazon delas ut till kvinnliga medieledare. I år prisas UNT:s chefredaktör och vd Johanna Odlander för sitt modiga och nyskapande ledarskap.

Tidningsveckan tar journalistiken in i klassrummet

I år har intresset för Tidningsveckan varit rekordstort. Under veckan har över 4000 skolelever tagit del av våra lokala nyheter. Flera skolor har dessutom fått besök av våra reportrar som berättat om journalistikens viktiga roll i lokalsamhället.

NTM satsar på unga – med nytt gratispaket 

För att få fler unga att ta del av den lokala nyhetsjournalistiken lanserar NTM nu ett nytt paket med gratis prenumerationer till alla under 25 år. Hittills har satsningen gett 5 200 nya läsare. Målet är att tredubbla antalet prenumerationer i målgruppen.