Stark digital tillväxt – nu når vi ännu fler

Enligt färska siffror från Kantar Sifo når våra nyhetstitlar nu drygt 800 000 personer varje dag, vilket är en ökning med åtta procent jämfört med förra året. På veckobasis når vi varje vecka 8 av 10 personer i våra bevakningsområden.

– Att vi fortsätter att öka är ett kvitto på att vår lokala nyhetsjournalistik engagerar och berör invånarna i våra områden. Flera av våra titlar har tagit stora kliv i närvaron i sociala medier under det senaste året och det ger tydliga resultat. Och med tanke på att vi nu tar ytterligare grepp för att nå ut till yngre målgrupper så har jag stora förhoppningar om att vi kommer att fortsätta öka kommande år, säger Nils Olauson, affärsområdeschef Redaktion på NTM.

De titlar som ökar den dagliga räckvidden mest i sina respektive regioner jämfört med förra året är Katrineholms-Kuriren (+14 %), Corren (+12 %) och UNT (+11 %). Högst räckvidd har Helagotland och Norran som varje dag når 65 % respektive 66 % av invånarna i sina regioner.

Varje vecka når vi 8 av 10 personer

Sett ur annonsaffärens perspektiv, som mäter räckvidden per vecka, är ökningen ännu större. Tillsammans når våra titlar nu varje vecka drygt 1,5 miljoner personer, vilket är en ökning med 17 procent jämfört med förra året.

– Det är såklart jätteroligt och bekräftar vår starka lokala position. Enligt de senaste siffrorna når vi minst 8 av 10 personer i våra områden. Det gör oss till en svårslagen aktör på de lokala marknaderna. Men räckvidd är endast en viktig pusselbit, det som särskiljer oss är den kontaktkvalitet och den effekt som vi kan erbjuda våra kunder genom skräddarsydda och kombinerade medielösningar, säger Emelie Nilsson, affärsområdeschef för Annonsaffären på NTM.

UNT:s chefredaktör Johanna Odlander är Årets MediaAmazon

Utmärkelsen Årets MediaAmazon delas ut till kvinnliga medieledare. I år prisas UNT:s chefredaktör och vd Johanna Odlander för sitt modiga och nyskapande ledarskap.

Tidningsveckan tar journalistiken in i klassrummet

I år har intresset för Tidningsveckan varit rekordstort. Under veckan har över 4000 skolelever tagit del av våra lokala nyheter. Flera skolor har dessutom fått besök av våra reportrar som berättat om journalistikens viktiga roll i lokalsamhället.

NTM satsar på unga – med nytt gratispaket 

För att få fler unga att ta del av den lokala nyhetsjournalistiken lanserar NTM nu ett nytt paket med gratis prenumerationer till alla under 25 år. Hittills har satsningen gett 5 200 nya läsare. Målet är att tredubbla antalet prenumerationer i målgruppen.