Svenska lokalmedier i unikt datasamarbete

NTM Media, Stampen Media, NWT Media och VK Media har tillsammans skapat möjligheten att köpa mediehusens förstapartsmålgrupper i ett samlat erbjudande. Det går nu att att via Mediekompaniet köpa målgruppstyrningarna som direkta köp eller genom programmatiska deals.

– Vi är väldigt glada att kunna svara upp mot annonsörernas önskemål om ett enkelt och tydligt sätt att nå ut till våra användare även i en värld med färre tredjepartscookies, säger Emelie Nilsson, affärsområdeschef för Annonsaffären på NTM Media.

– Extra roligt är samsynen hos bolagen om att både vi och annonsköparna tjänar på att vi gör något tillsammans i stället för att var och en tar fram sin egen datalösning, säger Emelie Nilsson.

I och med teknikskiftet från tredjepartscookies och med ett förändrat användarbeteende så ställs nya krav på publicister att tillhandahålla den data köparna efterfrågar. Det behöver göras på ett sätt som inte utsätter publicisterna för juridiska risker och som på ett etiskt sätt levererar den information köparna kräver utan att integritetsmässigt exponera de enskilda användarna.

Genom en gemensam tekniklösning, taxonomi och enhetligt definierade demografi- och intressemålgrupper kan varje publicist göra sina målgrupper tillgängliga för köp via Mediekompaniet utan att man för den skull behöver dela data med varandra eller behöva dela personuppgifter med tredje part. Erbjudandet får sedan sin verkliga styrka i den kombinerade räckvidden hos 60 lokala premiumnyhetssajter runt om i Sverige.

Mycket av den marknadsföringsdata som funnits på marknaden har varit “black box”-lösningar med dålig transparens och som dessutom ofta byggt på en stor andel tredjepartscookies som begränsar vilken räckvidd som kunnat nås. Med detta upplägg kan publicisten säkra upp kvaliteten i målgruppsdatan och köparna kan i en enda kampanj nå sin önskade målgrupp bland en stor del av Sveriges nyhetssajtbesökare.

– Vi har som medieföretag länge vetat att vi sitter på unika insikter om våra användare. Att nu kunna erbjuda detta transparenta och trygga sätt att dela detta med annonsörer i Sverige är otroligt spännande, säger Anna Bengtsson, försäljningsdirektör på Stampen Media.

NTM lanserar lösning för politisk annonsering 

Den 10 oktober 2025 trädde EU:s nya förordning om politisk annonsering i kraft. Under hösten har ett dedikerat team hos NTM tagit fram en ny teknisk lösning som gör det möjligt för politiska organisationer att annonsera i våra kanaler.
Mattias Ternstedt, VD

SVHL:s bolag samlas i gemensam organisation

De senaste åren har samarbetet mellan Svensk Hemleverans två bolag i norr och syd fördjupats. Nu tar vi nästa steg och samlas i en gemensam organisation där flera chefer får ett bredare ansvar för helheten.

Satsning på unga har gett över 10 000 nya läsare

Under hösten lanserades vårt nya gratispaket för unga mellan 18-25 år. Utfallet har varit över förväntan. Nu har 10 000 ungdomar har tecknat prenumerationer på våra titlar.