Under vintern har NTM tillsammans med strategikonsultbolaget Differ drivit arbetet med att skapa en plattform för kundinsikter som bas för ett kundorienterat arbetssätt. Genom att kombinera data från flera olika källor har NTM nu ett fundament av kundinsikter där integrerade data nyttjas i det dagliga arbetet och skapar värde för kunderna.
Två tydliga insiktområden
Genom att analysera marknaden och kunderna har NTM skapat en unik förståelse för att växla upp arbetet med att växa prenumerationsbasen. Med insikt om vilka våra läsare är kan NTM-koncernens 500 journalister vässa journalistiken och bli än mer relevanta för både befintliga och framtida läsare. Kundupplevelsen, kunddialoger och distribution av journalistiken kan fortsätta utvecklas i enlighet med den nya förståelsen för kundernas önskemål. Det andra området handlar om att utveckla övriga områden i NTM:s affär, vilka är en förutsättning för att även i framtiden kunna leverera en fri och oberoende journalistik.
En röd tråd genom kundinsikterna
Ett typiskt problem med kundinsikter är att de lätt blir fragmenterade: en marknadskartläggning här, en läsarundersökning där, en kundtappsanalys. De fragmenterade kundinsikterna blir till insiktsöar som är svåra att konsolidera och agera utifrån. De fragmenterade insikterna har även typiskt ett bäst före datum som snabbt gör dem irrelevanta. NTM har i stället valt en annan väg. Genom att kombinera marknadsinsikter från Mosaic – världens ledande datadrivna konsumentklassificering – med egengenererade insikter om alla prenumeranter har NTM lyckats skapa en insiktsplattform som täcker många perspektiv om kunden, allt från kundens behov, drivkrafter, intressen, köpkraft, affärsvärde, läsarvanor, kanalpreferenser, kundrelation och kundtappsrisk.
NTM har alltså etablerat en gedigen och mångdimensionell insiktsplattform som omfattar såväl dagens- som framtidens prenumeranter. Dessutom uppdateras insikterna löpande, vilket säkrar långsiktig relevans och agerbarhet.
Sju kundtyper
Ett av resultaten av denna integrerade insiktsplattform är att kundbasen är indelad i 7 tydliga kundtyper. NTM har nu en heltäckande bild av varje kundtyp, och kan anpassa alla former av erbjudanden på ett mycket mer precist sätt.
– Vi strävar efter att kontinuerligt förbättra upplevelsen för våra läsare genom att bli mer kundcentrerade och datadrivna. För att alla i koncernen ska få en bättre förståelse för våra kunder har vi klassificerat kunderna i sju kundtyper, sju personas. Det är ett enkelt och kommunikativt sätt att ta ut insikterna i organisationen, säger Gunilla Bakkenes, Affärsområdeschef för läsaraffären.
– Vi vet också vilka personas som är viktigast för oss idag och var vi ska kraftsamla våra marknad- och försäljningsinsatser samt hur vi skall differentiera vår strategi och taktik, fortsätter Gunilla.
En unik möjlighet till kundorientering
Strategikonsultbolaget Differ, som tillsammans med NTM har drivit arbetet, har länge arbetat med kundinsiktsdriven affärsutveckling, men inte tidigare på denna integrerade och detaljerade nivå.
– Det här är en unikt bra insiktsplattform, som gör det möjligt att agera kundorienterat på riktigt i ett flertal tillämpningar, säger Tobias Bergdahl, VD på Differ, och vi är, liksom NTM, övertygade om att det är den rätta vägen att gå om man vill accelerera sin tillväxt.
För mer information
NTM AB
Gunilla Bakkenes, Affärsområdeschef Läsaraffären
e-mail: gunilla.bakkenes@ntm.se
Mobil: 070- 212 92 15
Differ AB
Tobias Bergdahl, VD
e-mail: tobias.bergdahl@differ.se
Mobil: 073- 688 96 13