– Vi är väldigt glada att kunna svara upp mot annonsörernas önskemål om ett enkelt och tydligt sätt att nå ut till våra användare även i en värld med färre tredjepartscookies, säger Emelie Nilsson, affärsområdeschef för Annonsaffären på NTM Media.
– Extra roligt är samsynen hos bolagen om att både vi och annonsköparna tjänar på att vi gör något tillsammans i stället för att var och en tar fram sin egen datalösning, säger Emelie Nilsson.
I och med teknikskiftet från tredjepartscookies och med ett förändrat användarbeteende så ställs nya krav på publicister att tillhandahålla den data köparna efterfrågar. Det behöver göras på ett sätt som inte utsätter publicisterna för juridiska risker och som på ett etiskt sätt levererar den information köparna kräver utan att integritetsmässigt exponera de enskilda användarna.
Genom en gemensam tekniklösning, taxonomi och enhetligt definierade demografi- och intressemålgrupper kan varje publicist göra sina målgrupper tillgängliga för köp via Mediekompaniet utan att man för den skull behöver dela data med varandra eller behöva dela personuppgifter med tredje part. Erbjudandet får sedan sin verkliga styrka i den kombinerade räckvidden hos 60 lokala premiumnyhetssajter runt om i Sverige.
Mycket av den marknadsföringsdata som funnits på marknaden har varit “black box”-lösningar med dålig transparens och som dessutom ofta byggt på en stor andel tredjepartscookies som begränsar vilken räckvidd som kunnat nås. Med detta upplägg kan publicisten säkra upp kvaliteten i målgruppsdatan och köparna kan i en enda kampanj nå sin önskade målgrupp bland en stor del av Sveriges nyhetssajtbesökare.
– Vi har som medieföretag länge vetat att vi sitter på unika insikter om våra användare. Att nu kunna erbjuda detta transparenta och trygga sätt att dela detta med annonsörer i Sverige är otroligt spännande, säger Anna Bengtsson, försäljningsdirektör på Stampen Media.