Succé för Helagotlands krimpodd – tar plats på topplistor

Under torsdagen meddelade Spotify att Gotländska Fall tagit plats bland de 50 mest lyssnade poddarna i Sverige just nu. När fredagens siffror släpptes hade podden klättrat ytterligare, och var mer lyssnad än jätten Flashback Forever och bara placeringen bakom Erik Nivas fotbollspodd When We Were Kings. Därtill plockar podden en niondeplats bland landets true crime-poddar.

– Vi vet sedan tidigare att det tar lång tid att bygga upp en lyssnarbas för en podd. Att då se de här siffrorna en vecka efter att första avsnittet släppts är helt enormt, säger NTM:s poddansvarige Rickard Björling.
Helagotland uppmärksammar placeringarna i en artikel på sin sajt, där programledaren Malin Stenström konstaterar:

– Det känns väldigt roligt och jag känner mig stolt. Samtidigt som jag är ödmjuk inför att det är människors tragiska öden det handlar om. Men siffrorna visar att det inte bara är gotlänningar som intresserar sig av gotländska fall, utan intresset är större än så. Och det känns bra att vi som media, som tidigare lagt locket på i fallet, nu öppnat upp det för gotlänningarna, säger Malin Stenström.
Producenten Demir Lilja, tycker att det känns fantastiskt att lyssnarna uppskattar podden.

– Ibland får man skippa jantelagen och klappa sig både på höger- och vänster axel. Det är fantastisk att en liten redaktion med små resurser är uppe och brottas med de stora drakarna, säger han.
Flera krimpoddar ligger i startgroparna inom NTM, och igår, torsdag, samlades alla producenter för en lägeskoll.

– Gotländska Fall har verkligen lagt ribban för oss, och vi är väldigt sugna på att lansera övriga krimpoddar under sommaren eller strax därefter. De olika redaktionerna jobbar på olika sätt, och det ska bli spännande att se vilka lärdomar vi kan dra inför framtiden, säger Rickard Björling.

 

 

NTM köper Ampilio

NTM utökar byrånätverket – köper Ampilio

Nu breddar NTM byråverksamheten ytterligare och köper marknadsföringsbyrån Ampilio. Förvärvet är ett naturligt nästa steg i NTM:s resa för att få den kreativa affären att växa.
Folkbladet

Folkbladet läggs ner vid årsskiftet  

I nästan 120 år har Folkbladet spelat en viktig roll för den lokala journalistiken i Norrköping och Finspång. Men allting har ett slut och den 31 december ger vi ut det sista numret av tidningen.

Svenska lokalmedier i unikt datasamarbete

NTM Media, Stampen Media, NWT Media och VK Media har tillsammans skapat möjligheten att köpa mediehusens förstapartsmålgrupper i ett samlat erbjudande. Det går nu att att via Mediekompaniet köpa målgruppstyrningarna som direkta köp eller genom programmatiska deals.