– Över hälften av Sveriges vuxna befolkning lyssnar på poddar minst en gång i månaden, och i åldersgruppen 18-29 år lyssnar 65 procent på poddar varje vecka. Det känns naturligt att vi också ska erbjuda våra lokala nyheter i ljudformat, säger Jens Pettersson, chef för Redaktionell utveckling på NTM som tillsammans med analyschef Camilla Hillerö lett arbetet med satsningen.
Att göra journalistiken tillgänglig i den form som prenumeranten vill ha för stunden och att kunna erbjuda olika nyhetsformat är helt avgörande för att möta läsarnas olika behov och önskemål.
– Man är helt enkelt intresserad av att ta till sig av ett visst ämne men på olika sätt beroende på situationen. Sitter man på bussen utan wi-fi och lurar kanske man vill läsa, medan om man lagar mat eller kör bil hellre lyssnar. Eller är man uppkopplad hemma kan videoformatet vara det man vill ha. Toppnyheter är ett första steg på vägen mot den typen av versionering av nyhetsupplevelse, säger Jens Pettersson.
Sammanfattar dagens viktigaste nyheter med hjälp av AI
Den nya tjänsten bygger på en AI-lösning som scannar av nyhetssajten, väljer ut de fem viktigaste och mest lästa nyheterna och skapar korta textsammanfattningar – som sedan läses upp av en AI-röst. Via en ljudspelare på sajten kan läsarna varje timme lyssna på en kortare sammanfattning av dagens mest populära nyheter.
– Allt redaktionen behöver göra är att kontrollera så att innehållet blivit rätt, göra eventuella justeringar och godkänna för publicering, berättar Jörgen Bröms, redaktionell utvecklare på NTM.
Arbetet med den nya tjänsten har tagits fram i ett tätt samarbete mellan flera olika avdelningar inom NTM. Det är koncernens egen utvecklingsavdelning som byggt de tekniska flödena för att välja ut toppnyheterna och utvecklat den nya ljudspelaren för våra sajter och appar. NTM:s nyligen förvärvade ljudproduktionsbolag bolag Online Voices har skapat en speciell AI-röst för sändningarna.
– Det här projektet visar på hur viktigt samarbetet mellan teknik och affär är för vår framtida utveckling. Det ska bli spännande att följa hur den nya tjänsten tas emot och att analysera lyssnandet för att kunna vässa och vidareutveckla den nya tjänsten även i andra sammanhang, säger Camilla Hillerö, analyschef på NTM och en av projektledarna för den nya ljudspelaren.
Först ut att testa den nya tekniken är Upsala Nya Tidning, som nu lanserat den nya spelaren på sin nyhetssajt. Ljudspelaren ligger framför betalväggen så att vem som helst kan lyssna på nyheterna.
– Hittills har allt på våra sajter varit för prenumeranter, så det känns spännande att vi testar att lätta lite på det. Undersökningar visar att framför allt kvinnor och unga upp till 30 föredrar att lyssna på sina nyheter så jag hoppas verkligen att det här ska nå en ny publik, säger Johanna Odlander, chefredaktör på UNT.