Kalle Widelius, vd på Online Voices, och Annie Lidesjö, COO på NTM.

NTM satsar på ljudproduktion – köper byrån Online Voices

NTM breddar produktportföljen och satsar på ljudproduktion. Köpet av ljudbyrån Online Voices är samtidigt ett första steg mot NTM:s långsiktiga mål att bygga ett nätverk av byråer för att stärka den kreativa affären.

Online Voices är en av Europas ledande aktörer inom ljud- och röstproduktion.

– Vi ser en ökad efterfrågan både hos våra prenumeranter och våra annonskunder när det gäller ljudproduktion. Online Voices har precis den kompetens vi söker, säger Annie Lidesjö, COO på NTM.

Specialiserade på ljud

Online Voices är ett produktionsbolag som arbetar med ljudinspelningar och ljuddesign för TV, webb, podcasts och radio. De har en av världens största röstbanker med över 6000 handplockade proffsröster, som tillsammans representerar 250 olika språk och dialekter.

– Online Voices erfarenhet, kontaktnät och tekniska kompetens inom ljudproduktion kommer att professionalisera sättet vi arbetar med ljud både inom den lokala nyhetsjournalistiken och den innehållsproduktion vi kan erbjuda våra annonskunder, säger Annie Lidesjö.

På Online Voices arbetar idag femton medarbetare, allt ifrån ljudproducenter till projektledare. Företaget har ljudstudios i Stockholm, Linköping, Växjö och Helsingborg. Huvudkontoret finns i Linköping.

– För oss som lokal medieaktör är det en styrka att Online Voices redan är etablerade på flera lokala marknader runt om i landet, säger Annie Lidesjö.

Online Voices grundades av vd:n Kalle Widelius redan 1999. Sedan dess har företaget vuxit och erbjuder nu sina tjänster till kunder över hela världen.

– Att få in NTM som delägare känns både spännande och naturligt. Vi delar samma ambition och professionalism och kommer komplettera varandra väl. Efter 20 år som hyresgäst i Correns lokaler i Linköping har jag på nära håll imponerats av NTM:s affärsmannaskap och digitala omställningsresa, och den vill vi vara med på. Det kommer gynna både våra kunder och anställda, säger Kalle Widelius, vd för Online Voices.

Första steget mot att bygga nätverk av byråer

Köpet av Online Voices är ett första steg mot att utöka NTM:s nätverk av byråer. Att köpa in sig i fler byråer är ett sätt för NTM att hitta nya kommersiella intäkter och samtidigt satsa ännu mer på den kreativa affären.

– Vi har länge velat bredda vår verksamhet och är öppna för fler uppköp och samarbeten framöver, säger Annie Lidesjö.

NTM:s reklambyrå Fluid erbjuder redan flera tjänster inom design, webb, foto och film.

– Online Voices blir ett perfekt komplement till Fluid. Förutom att båda byråerna erbjuder kreativa och högkvalitativa innehållsproduktioner så kan de också fungera som strategiska medierådgivare. Det, tillsammans med våra starka nyhetskanaler, gör att vi kan erbjuda marknaden en svårslagen helhetslösning, säger Annie Lidesjö.

Andreas Hult, som är vd på Fluid, ser fram emot att få samarbeta med Online Voices.

– Det är en imponerande resa som Online Voices gjort och det känns väldigt inspirerande att få jobba nära dem framöver. Det här vässar NTM:s byråerbjudande ytterligare och ger oss på Fluid spännande möjligheter att utvecklas tillsammans med en branschledande aktör inom ljud. Framför allt är våra kunder vinnarna som nu kommer kunna nyttja ännu mer spetskompetens inom NTM:s byråerbjudande, säger Andreas Hult.

Köpet av Online Voices innebär att NTM köper majoriteten av aktierna i bolaget av Kalle Widelius och Malin Annerud. Kalle Widelius fortsätter leda bolaget som vd och är fortsatt delägare.

NTM köper Ampilio

NTM utökar byrånätverket – köper Ampilio

Nu breddar NTM byråverksamheten ytterligare och köper marknadsföringsbyrån Ampilio. Förvärvet är ett naturligt nästa steg i NTM:s resa för att få den kreativa affären att växa.
Folkbladet

Folkbladet läggs ner vid årsskiftet  

I nästan 120 år har Folkbladet spelat en viktig roll för den lokala journalistiken i Norrköping och Finspång. Men allting har ett slut och den 31 december ger vi ut det sista numret av tidningen.

Svenska lokalmedier i unikt datasamarbete

NTM Media, Stampen Media, NWT Media och VK Media har tillsammans skapat möjligheten att köpa mediehusens förstapartsmålgrupper i ett samlat erbjudande. Det går nu att att via Mediekompaniet köpa målgruppstyrningarna som direkta köp eller genom programmatiska deals.