NTM, har som resten av mediesverige, på nära håll fått se hur önskemålen hos sina samarbetspartners förändrats i takt med att medielandskapets karta ritats om. Konkurrensen om de lokala reklaminvesteringarna ökar och detsamma gäller antalet kommunikationskanaler. Därför har behovet av kreativ kommunikation med stor effekt aldrig varit viktigare.
I maj lanserades koncernens reklambyrå Fluid som är ett resultat av en stor genomlysning och omorganisation av koncernens kreativa kompentenser.
– Vi ser ett ökat behov av att skapa och leverera slagkraftig kommunikation till våra kunder, både på lokal och nationell marknad. Genom satsningen på Fluid kan vi erbjuda hela kedjan, allt från innehållsproduktion till stark lokal distribution i både våra egna, men också externa kanaler. Vår styrka ligger i det lokala i kombination med den breda kompetens vi kan erbjuda, säger Lina Hedenström, vd för NTM- koncernen.
På Fluid arbetar drygt 50 personer med olika spetskompetenser inom foto, film, ljud, content, design och webb. Såväl strategiskt som produktionsmässigt.
– Vi ser till våra kunders behov för att leverera skräddarsydda varumärkesarbeten i stort och smått. Vi är flytande mellan olika plattformar och låser oss inte vid befintliga kommunikationsvägar, säger Emelie Ingström, verksamhetschef för Fluid.
– I och med den här kraftsamlingen blir vi så pass spetsiga och breda att vi kan vara med och konkurrera med de största byråerna i Sverige och samtidigt bli en ännu starkare aktör på den lokala marknaden, säger Andreas Hult, byråchef på Fluid.
Fluid är starkt kopplad till våra mediehus som är verksamma från norra Småland upp till Luleå och inom koncernen ryms nitton prenumererade titlar och fem mediehus, som också tillhandahåller egna medierådgivare.
– Oavsett vilket mediehus eller vilken medierådgivare du än vänder dig till, som ny eller befintlig kund, kan du ta del av Fluids mångsidiga kompetens. Det fiffiga med Fluid är också att vi, tillsammans med koncernens lokala mediehus, kan erbjuda helt unika kanaler och plattformar tack vare redaktionernas jobb med kvalitetsjournalistik ända sedan mitten av 1700-talet, säger Emelie Ingström.
Fluid lanseras med en rivstart då vi den 8 maj kl. 19:00 släpper musikvideon till IFK Norrköpings nya inmarschlåt som är specialskriven av Markus Krunegård.
Som en del i ett långsiktigt samarbete tillsammans med IFK Norrköping har Fluid fått uppdraget att producera musikvideon.
– Det känns riktigt kul att redan under första veckan som Fluid presentera ett samarbete med en av Sveriges största artister, säger byråchef Andreas Hult.
Livesändningen kommer att kunna ses gratis på Solidsport. Länk finns på https://ifknorrkoping.se/
Fluid och NTM hälsar både befintliga och nya kunder välkomna in i en helt ny kreativ värld där innehåll och exponering flyter samman.