NTM prisades i INMA Global Media Awards

NTM-koncernen var i år nominerade i fem olika kategorier i den prestigefyllda internationella tävlingen INMA Global Media Awards. När priserna delades ut vid en gala i New York natten till lördagen stod det klart att NTM kammade hem ett silver och ett brons.

”Det är så klart oerhört roligt att våra satsningar lyfts fram på det här sättet. Jag vill att vi ska ha hög energi i allt vi gör, och om man har det så kommer det att komma fram bra grejer – som uppenbart också håller internationell nivå. Det är grymt kul för alla oss som jobbar inom NTM med ett sånt här kvitto!”, säger Lina Hedenström, VD NTM.

I kategorin Mest kreativa användning av annonsformat blev det en andraplacering för NTM:s bidrag ”De försvunna orden”. En kampanj som kördes digitalt och i print på Pressfrihetens dag.

”Printkampanjen var snygg, med förstasidan som tonade ut, men den digitala varianten var så  otroligt unik och smart, där varje unik användare fick se sin startsida sakta försvinna ord för ord i realtid. Så roligt att juryn uppmärksammade resultatet av det fina teamwork som Fluid, Innovation och redaktion fick till i den kampanjen.”, säger Jens Pettersson, chef för redaktionell utveckling NTM.

Koncernens omfattande satsning på livesänd sport fick ett tredjepris i kategorin Bästa initiativ för att behålla prenumeranter. Samma satsning fick också två hedersomnämnanden. Det fick också vårt bidrag om arbetet med analys och sju prioriterade ämnesområdena.

Totalt var 198 bidrag från hela världen nominerade som finalister. Svenska mediebolag lyckades få 19 nomineringar, och NTM knep hela fem av dessa. Koncernens omfattande satsning på livesport var nominerat i hela tre olika kategorier.

 

NTM:s fem nominerade bidrag.

De försvunna orden 

Nominerad i kategorin:
’Most Creative Use of Advertising Formats’.

På Pressfrihetens dag 3 maj 2022 samlades NTM-koncernens titlar i en gemensam kampanj för att uppmärksamma fler läsare på vikten av oberoende nyhetsrapportering. Kampanjen gick i både print och på sajt, men inte som annons. Kampanjens styrka låg i att kanalen blev kampanjen när besökarna möttes av en sajt där orden successivt försvann framför deras ögon.

 

Live-sport stärker läsarlojalitet

Nominerad i kategorierna:
’Best New Video Product or Feature’
’Best Initiative to Retain Subscribers’
’Best Subscription Niche Product’

Live-sport har under flera år lockat prenumeranter att ta del av vår nyhetsrapportering. Med ökat fokus under 2022 har redaktionerna kompletterat sändningarna med satsningar i nya format, som poddar och digitala tv-sändningar. Live-sporten har nu i ett större perspektiv blivit en viktig del av vårt erbjudande och vi ser effekten av det i våra mätningar av lojalitet och intäkter.

 

Sju prioriterade ämnesområden

Nominerad i kategorin:
’Best Use of Data to Drive a Business Result’

Med avstamp i data, analys av cirka 95 000 artiklar och fokus på läsare i åldern 30-50 år skapades en strategi med sju prioriterade ämnesområden. Det har gett redaktionerna ett gemensamt fokus för innehållet och en effekt som bidrar till ökat engagemang och tillväxt.

Blåljus/olyckor
Brott och straff
Vad händer på stan?
Näringsliv/arbetsmarknad
Hälsa och sjukvård
Familj

Nathalie Wiklund blir ny HR-chef på NTM

Nu är det klart att Nathalie Wiklund, som sedan i våras varit tillförordnad chef, kommer att bli NTM:s nya HR-chef. Hon tillträder tjänsten den 1 november.
Reporter arbetar med video i Storykit.

Nu kan 320 reportrar göra video på några sekunder – med hjälp av Storykit 

Som första publicist i Norden integrerar NTM nu automatiserat videoskapande direkt i sitt publiceringssystem. Med hjälp av Storykits API-löning kan samtliga 320 reportrar göra video med bara 2-3 knapptryck. – Det är häftigt. Tidsbesparingen och enkelheten är den största drivkraften i projektet, säger Jörgen Bröms på NTM.
Kvinna lyssnar på nyheter

Nyheter i ljudformat – med hjälp av AI

Nu erbjuder vi på NTM en helt ny form av nyhetsupplevelse. Med hjälp av AI-teknik lanserar vi en ny tjänst som gör det möjligt att få dagens toppnyheter upplästa. Först ut att testa det nya ljudformatet är Upsala Nya Tidning.