White guide och NTM samarbetar

NTM och White Guide inleder samarbete kring lokala restaurangrecensioner  

NTM inleder ett redaktionellt samarbete med restaurangguiden White Guide. Med start nu i januari kommer Corren, NT, MVT och Helagotland att publicera recensioner av restauranger, kaféer, barer och hotell skrivna av White Guide. 

NTM inleder ett redaktionellt samarbete med restaurangguiden White Guide. Med start nu i januari kommer Corren, NT, MVT och Helagotland att publicera recensioner av restauranger, kaféer, barer och hotell skrivna av White Guide. 

– För våra titlar är det här en perfekt matchning. Läsarnas intresse för lokala restaurangnyheter är enormt stort. Samtidigt är det utmanande att etablera en proffsig recensionsverksamhet, det kräver en hel del – och då är det kalasbra att kunna göra det tillsammans med en pålitlig aktör som White Guide, säger Jens Pettersson, chef för redaktionell utveckling NTM.

White Guide, som levererat guidning till restaurangupplevelser till svenska folket sedan 2004, har precis startat om med nya ägare som ser stora fördelar med samarbetet.

– NTM är en perfekt partner för oss. Vi är Sveriges ledande och enda rikstäckande restaurangguide. Med hjälp av NTMs många titlar kan vi få ytterligare spridning av vår guide runt om i Sverige, säger Peter Kjellberg, vd White Guide.

Inledningsvis är det ett test, som om det faller ut väl kan bli permanent och rullas ut på fler titlar inom koncernen. Pär Ullrich, chefredaktör på Helagotland, är spänd på att se utfallet:

– Gotland är inte bara rosornas utan även restaurangernas ö. Genom att få till ett samarbete med välrenommerade White Guide så breddar Helagotland den redan väldigt populära bevakningen av restaurang- och nöjeslivet. Det blir en finfin komplettering och en service som prenumeranterna lär tycka om.

Även NT:s och Correns chefredaktörer ser fram emot att sätta igång:

– Genom White Guides recensioner adderar vi ännu mer matglädje till NT:s läsare. Med Norrköpings Tidningars populära Krogkollen och White Guide får läsarna en meny i toppklass, säger Fredrik Lagerqvist, chefredaktör Norrköpings Tidningar.

– Vi har länge sett läsarnas stora intresse för det lokala kafé- och kroglivet och då är det viktigt att möta det engagemanget med nya grepp. White Guides recensioner blir ett fräscht tillskott i den bevakningen, säger Christer Kustvik, chefredaktör för Corren.

Satsning på unga har gett över 10 000 nya läsare

Under hösten lanserades vårt nya gratispaket för unga mellan 18-25 år. Utfallet har varit över förväntan. Nu har 10 000 ungdomar har tecknat prenumerationer på våra titlar.

UNT:s chefredaktör Johanna Odlander är Årets MediaAmazon

Utmärkelsen Årets MediaAmazon delas ut till kvinnliga medieledare. I år prisas UNT:s chefredaktör och vd Johanna Odlander för sitt modiga och nyskapande ledarskap.

Tidningsveckan tar journalistiken in i klassrummet

I år har intresset för Tidningsveckan varit rekordstort. Under veckan har över 4000 skolelever tagit del av våra lokala nyheter. Flera skolor har dessutom fått besök av våra reportrar som berättat om journalistikens viktiga roll i lokalsamhället.