NTM bäst i världen på demokratisering av data

NTM-koncernen har vunnit första pris i världens största medietävling. Detta för arbetet med att använda data i arbetet med att vässa journalistiken tillsammans med koncernens redaktioner.

Det är International News Media Association, INMA, som arrangerar tävlingen INMA Global Media Awards, tidningsvärldens motsvarighet till filmvärldens Oscar. Tävlingen har som syfte att lyfta fram goda och inspirerande insatser. I år deltog 854 bidrag från 252nyhetsbolag i 46 länder.

NTM:s arbete med att synliggöra läsarnas beteende för redaktionerna med hjälp av data-dashboarden 360 vann första pris i kategorin ”Bästa data dashboards och rapporter” i kategorin mediekoncerner, i konkurrens med medier från Australien, Storbritannien, Norge USA och Nederländerna. Motiveringen lyder: ”Juryn älskade det här sättet att demokratisera data, väl utfört, enkelt att använda, och väl integrerat i redaktionernas vardagliga arbetsmiljö.”

Att lyssna på läsarna och förstå vilken typ av journalistik de väljer att läsa är A och O i dagens medievärld.

– I journalisternas skriv- och planeringsverktyg 360, som NTM utvecklat, så har vi fört in en analysdashboard som enkelt visar datan för reportrar och redaktörer. Alltifrån vilka artiklar som blir mest och minst lästa, hur bra man är på att skildra män och kvinnor jämställt, till vad som blir mest kommenterat. Vi visar också hur lång tid läsarna lägger på artiklar och om man verkligen läst klart dem. Allt för att lära från vardagen och göra ännu mer träffsäker journalistik framåt”, säger Jens Pettersson, chef för digital läsaraffär NTM.

NTM har under det senaste året arbetat intensivt med att hjälpa redaktionerna att få enkel insikt i datan om läsarnas beteenden. Och redaktionernas dashboards används både till att följa läsningen live vid deskarna, vid dagliga genomgångar och vid månatliga coachningssamtal mellan reportrar och arbetsledare.

– En nyckel till framgång med den lösning vi byggt är just att den är integrerad i journalisternas dagliga arbetsverktyg. Inga extra inloggningar, inga andra miljöer de ska vänja sig vid. Utan den finns där mitt i deras arbetsvardag. Det är vägen till datamedvetenhet och att kunna demokratisera data”, säger Simon Vancoillie, utvecklingschef NTM innovation.

– Jag blir jätteglad av det här! Att vinna i den här typen av internationella branschtävlingar är så klart väldigt roligt för vårt bolag och våra medarbetare, och också ett kvitto på att vi i NTM ligger i framkant och är med och driver utvecklingen inom journalistiken 2022.”, säger Lina Hedenström, koncernchef, NTM.

NTM köper Ampilio

NTM utökar byrånätverket – köper Ampilio

Nu breddar NTM byråverksamheten ytterligare och köper marknadsföringsbyrån Ampilio. Förvärvet är ett naturligt nästa steg i NTM:s resa för att få den kreativa affären att växa.
Folkbladet

Folkbladet läggs ner vid årsskiftet  

I nästan 120 år har Folkbladet spelat en viktig roll för den lokala journalistiken i Norrköping och Finspång. Men allting har ett slut och den 31 december ger vi ut det sista numret av tidningen.

Svenska lokalmedier i unikt datasamarbete

NTM Media, Stampen Media, NWT Media och VK Media har tillsammans skapat möjligheten att köpa mediehusens förstapartsmålgrupper i ett samlat erbjudande. Det går nu att att via Mediekompaniet köpa målgruppstyrningarna som direkta köp eller genom programmatiska deals.