INMA Global Media Awards arrangeras av International News Media Association (INMA) och beskrivs som medievärldens motsvarighet till filmvärldens Oscar.
– Att driva förändringar för att skapa relevant journalistik är enkelt att säga men svårt att genomföra. Konceptet Vässa vardagen är ett tydligt redskap som gör det möjligt. Otroligt roligt att det uppmärksammas internationellt, säger Lina Hedenström, vd på NTM.
Utbildningssatsningen Vässa vardagen är NTM-koncernens hittills största gemensamma satsning på den lokala journalistiken. Under ett års tid har ett utbildningsteam, som består av seniora redaktionella ledare och innehållsutvecklare, träffat 300 nyhetschefer och reportrar för att på djupet diskutera den lokala journalistiken och utveckla det redaktionella innehållet med målsättningen att nå nya och yngre målgrupper. Utbildningssatsningen har gett tydliga resultat och i grunden förändrat hur redaktionerna arbetar.
– Genom att noggrant granska och reflektera över allt vi publicerar har vi hittat nya sätt att vässa vår journalistik. Att få ett internationellt erkännande för arbetet med ”Vässa vardagen” gör oss än mer övertygade om att lokaljournalistikens framtid byggs med mod, självkritik och en ständig vilja att bli bättre, säger Nils Olauson, affärsområdeschef Redaktion på NTM.
Totalt deltog över 800 bidrag från 49 olika länder i tävlingen. Maria Kustvik, publicistisk chef på NTM, och Lenitha Andersson-Junkka, chefredaktör på NSD, var på plats i New York för att ta emot priset.
Även Toppnyheter uppmärksammades
NTM tilldelades också två hedersomnämnanden för Toppnyheter, vår AI-lösning för nyheter i ljudformat, i kategorierna Best New Digital Product och Best Use of AI Customer-Facing Products.
– Att vår produktutveckling uppmärksammas samtidigt som vårt redaktionella utvecklingsarbete vinner första pris visar på bredden och styrkan i den innovationskraft som finns inom NTM. Och det är nyckeln till att vinna kampen om morgondagens prenumeranter, säger Jens Pettersson, chef för redaktionell utveckling på NTM.