Pressfrihet låter stort. Som något för politiker och världshändelser. Men den börjar här, i det lilla. I vår egen vardag. När någon vågar berätta om det som skaver. När röster som annars tystas får höras. När vi ställer frågor, granskar och publicerar.
– Med årets kampanj på Pressfrihetens vill vi få människor att förstå varför pressfrihet är viktigt för dem genom att sätta det i deras perspektiv. Pressfrihet handlar om hur vi tillsammans värnar om det öppna samhället genom att berätta de historier som annars hade stannat i fikarummet eller vid köksbordet. Genom våra nyhetstitlar ger vi en röst till dem som har något viktigt att berätta, säger Nils Olauson, affärsområdeschef Redaktion.
Pressfriheten är dessutom särskilt viktig att lyfta och värna just nu. I Turkiet sitter den svenska journalisten Joakim Medin fängslad och anklagas för terrorbrott för journalistik som publicerats i Sverige.
– Här kan vi på nära håll följa hur det kan fungera i ett land utan pressfrihet, säger Nils Olauson.
De senaste åren har NTM uppmärksammat Pressfrihetens dag genom flera slagkraftiga kampanjer. Lördagen den 3 maj är det dags igen. Då möts våra läsare av en kampanj både i print och på nyhetssajt som förklarar varför den fria pressen spelar en sådan avgörande och viktig roll för att värna det öppna samhället.
Kampanjen är ett samarbete mellan NTM:s redaktioner och koncernens egen reklambyrå Fluid.
– I insiktsarbetet inför kampanjen fastnade vi vid hur stor pressfriheten känns när man pratar om den. Men att den egentligen börjar i det lilla. När någon vågar berätta om något som skaver. Pressfriheten är på många sätt en megafon för yttrandefriheten. Och det finns något rebelliskt i det. I kampanjen valde vi därför att integrera en klotterinspirerad typografi på autentiska artiklar med budskap som lyfter vad som hänt ifall någon valt att inte berätta samtidigt som vi tackar dem som gjorde det. Allt för att lyfta fram hur pressfriheten påverkar oss alla och hur du kan bidra, säger Fredrik P. Johansson, Creative Director på Fluid.
Läsarna bjuds på fri läsning under ett dygn
Även i år öppnar NTM upp alla nyhetssajter under Pressfrihetens dag och bjuder läsarna på fri läsning under ett dygn.
– Kampanjen marknadsförs digitalt, i print och i sociala medier.. Genom att öppna sajterna vill vi att fler ska få upp ögonen för vår viktiga journalistik och den fria pressens betydelse även i det lokala samhället och i människors vardag, säger Amanda Forsell, projektledare för kampanjen.
Se exempel från kampanjen
