Johanna Odlander tillträder som Publisher för Upsala Nya Tidning

Johanna Odlander tillträder 1 juni som Publisher och Chefredaktör för UNT.

Förändringsresan som NTM befinner sig i kräver stort digitalt fokus, både i arbetssätt och i mötet med läsarna.

– Johanna, med sin kompetens inom att driva digital utveckling inom journalistik i kombination med rötter i Uppsala, kommer att spela en viktig roll både för UNTs fortsatta utveckling och för hela Uppsala. Samtidigt kommer hon att vara viktig för hela NTMs fortsatta förändringsarbete genom sin kompetens, erfarenhet och ledarstil., säger Lina Hedenström.

Lokal media är inte en ny värld för Johanna, hon har tidigare jobbat på Mariestads-Tidningen och Eskilstuna-Kuriren samt som politikreporter och nyhetschef på UNT.

Men närmast kommer hon från Expressen där hon haft ansvar för strategiskt och dagligt arbete med att bygga en stor publik genom sociala medier och under de senaste fyra åren startat och byggt upp Expressens digitala läsarintäktsaffär, Expressen Premium.

– UNT ligger mig mycket varmt om hjärtat, därför är jag både glad och stolt över att ha fått det här förtroendet. För mig är den lokala journalistiken en garant för vår demokrati, inte minst i en tid av snabba och stora samhällsförändringar och jag tror att lokala medier kommer att spela en stor roll även framåt både som nyhetsförmedlare, granskare och opinionsbildare. Därför ser jag fram emot att åter få jobba med UNT:s skickliga medarbetare. Min förhoppning är att de kunskaper och insikter jag skaffat mig under senare år ska komma till nytta för både tidningen och dess läsare, säger Johanna.

Läs mer på unt.se.

Nathalie Wiklund blir ny HR-chef på NTM

Nu är det klart att Nathalie Wiklund, som sedan i våras varit tillförordnad chef, kommer att bli NTM:s nya HR-chef. Hon tillträder tjänsten den 1 november.
Reporter arbetar med video i Storykit.

Nu kan 320 reportrar göra video på några sekunder – med hjälp av Storykit 

Som första publicist i Norden integrerar NTM nu automatiserat videoskapande direkt i sitt publiceringssystem. Med hjälp av Storykits API-löning kan samtliga 320 reportrar göra video med bara 2-3 knapptryck. – Det är häftigt. Tidsbesparingen och enkelheten är den största drivkraften i projektet, säger Jörgen Bröms på NTM.
Kvinna lyssnar på nyheter

Nyheter i ljudformat – med hjälp av AI

Nu erbjuder vi på NTM en helt ny form av nyhetsupplevelse. Med hjälp av AI-teknik lanserar vi en ny tjänst som gör det möjligt att få dagens toppnyheter upplästa. Först ut att testa det nya ljudformatet är Upsala Nya Tidning.