Johanna Odlander tillträder som Publisher för Upsala Nya Tidning

Johanna Odlander tillträder 1 juni som Publisher och Chefredaktör för UNT.

Förändringsresan som NTM befinner sig i kräver stort digitalt fokus, både i arbetssätt och i mötet med läsarna.

– Johanna, med sin kompetens inom att driva digital utveckling inom journalistik i kombination med rötter i Uppsala, kommer att spela en viktig roll både för UNTs fortsatta utveckling och för hela Uppsala. Samtidigt kommer hon att vara viktig för hela NTMs fortsatta förändringsarbete genom sin kompetens, erfarenhet och ledarstil., säger Lina Hedenström.

Lokal media är inte en ny värld för Johanna, hon har tidigare jobbat på Mariestads-Tidningen och Eskilstuna-Kuriren samt som politikreporter och nyhetschef på UNT.

Men närmast kommer hon från Expressen där hon haft ansvar för strategiskt och dagligt arbete med att bygga en stor publik genom sociala medier och under de senaste fyra åren startat och byggt upp Expressens digitala läsarintäktsaffär, Expressen Premium.

– UNT ligger mig mycket varmt om hjärtat, därför är jag både glad och stolt över att ha fått det här förtroendet. För mig är den lokala journalistiken en garant för vår demokrati, inte minst i en tid av snabba och stora samhällsförändringar och jag tror att lokala medier kommer att spela en stor roll även framåt både som nyhetsförmedlare, granskare och opinionsbildare. Därför ser jag fram emot att åter få jobba med UNT:s skickliga medarbetare. Min förhoppning är att de kunskaper och insikter jag skaffat mig under senare år ska komma till nytta för både tidningen och dess läsare, säger Johanna.

Läs mer på unt.se.

NTM köper Ampilio

NTM utökar byrånätverket – köper Ampilio

Nu breddar NTM byråverksamheten ytterligare och köper marknadsföringsbyrån Ampilio. Förvärvet är ett naturligt nästa steg i NTM:s resa för att få den kreativa affären att växa.
Folkbladet

Folkbladet läggs ner vid årsskiftet  

I nästan 120 år har Folkbladet spelat en viktig roll för den lokala journalistiken i Norrköping och Finspång. Men allting har ett slut och den 31 december ger vi ut det sista numret av tidningen.

Svenska lokalmedier i unikt datasamarbete

NTM Media, Stampen Media, NWT Media och VK Media har tillsammans skapat möjligheten att köpa mediehusens förstapartsmålgrupper i ett samlat erbjudande. Det går nu att att via Mediekompaniet köpa målgruppstyrningarna som direkta köp eller genom programmatiska deals.