Jämställdhet – för ett bättre samhälle imorgon

Frågan om jämställdhet är viktig både som arbetsgivare, i journalistiken och i kommersiella produktioner. NTM är en av Sveriges största koncerner för lokal media med ett ansvar och en möjlighet att skapa jämställda och inkluderande medier som bidrar till ett bättre samhälle.

Lina Hedenström, VD NTM ledde på internationella kvinnodagen ett internt webinar med fokus på jämställdhet i vårt arbete.

–  Genom att öka vår medvetenhet internt kan vi påverka vem som får synas i vår utgivning. Det man mäter förändrar man och med verktyget Media Watch får vi ett nuläge som därefter går att följa över tid, förklarar Lina Hedenström.

Mediekompaniets rapport ’Rättvisaren’ används på olika sätt inom koncernen för att skapa dialog i ämnet. Även Mediekompaniets verktyg Media Watch används för att få en tydlig bild av hur vår journalistik utvecklas och blir mer jämställd.

– Vi skickar in underlag löpande så att våra artiklar analyseras i Media Watch. De mäter innehållet på alla titlar så vi kan se statistiken titel per titel. Under våren kommer vi även koppla ihop detta med Reporterdashboarden. Då får varje reporter möjligheten att följa sin egen utveckling, säger Malin Kennberg som är teknisk projektledare i samarbetet med Mediekompaniet.

Enligt FNs mål i agenda 2030 är jämställdhet mellan kvinnor och män en förutsättning för en hållbar och fredlig utveckling. För NTM är det en del i att fortsätta vara relevant för både medarbetare, läsare och annonsörer.

– Jämställdhet är en stor fråga och för att skapa förändring i vår koncern behöver vi se på den ur ett dagligt perspektiv. Samtalet behöver äga rum i vardagen om vi ska ta oss till en punkt där vi bidrar till en förändring istället för att spegla befintliga mönster i samhället, säger Lina Hedenström.

Redaktionschef i Norr Media, Lenitha Andersson-Junkka instämmer.
– Om vi ska lyckas skapa förändring behöver vi aktiva handlingar varje dag för att uppnå jämlikhet och bryta stereotypa normer. I en journalists vardag finns det många händelser som ska rapporteras snabbt, men inom många områden kan vi ta oss tiden att ta taktpinnen själva.

NTM köper Ampilio

NTM utökar byrånätverket – köper Ampilio

Nu breddar NTM byråverksamheten ytterligare och köper marknadsföringsbyrån Ampilio. Förvärvet är ett naturligt nästa steg i NTM:s resa för att få den kreativa affären att växa.
Folkbladet

Folkbladet läggs ner vid årsskiftet  

I nästan 120 år har Folkbladet spelat en viktig roll för den lokala journalistiken i Norrköping och Finspång. Men allting har ett slut och den 31 december ger vi ut det sista numret av tidningen.

Svenska lokalmedier i unikt datasamarbete

NTM Media, Stampen Media, NWT Media och VK Media har tillsammans skapat möjligheten att köpa mediehusens förstapartsmålgrupper i ett samlat erbjudande. Det går nu att att via Mediekompaniet köpa målgruppstyrningarna som direkta köp eller genom programmatiska deals.