Jämställdhet – för ett bättre samhälle imorgon

Frågan om jämställdhet är viktig både som arbetsgivare, i journalistiken och i kommersiella produktioner. NTM är en av Sveriges största koncerner för lokal media med ett ansvar och en möjlighet att skapa jämställda och inkluderande medier som bidrar till ett bättre samhälle.

Lina Hedenström, VD NTM ledde på internationella kvinnodagen ett internt webinar med fokus på jämställdhet i vårt arbete.

–  Genom att öka vår medvetenhet internt kan vi påverka vem som får synas i vår utgivning. Det man mäter förändrar man och med verktyget Media Watch får vi ett nuläge som därefter går att följa över tid, förklarar Lina Hedenström.

Mediekompaniets rapport ’Rättvisaren’ används på olika sätt inom koncernen för att skapa dialog i ämnet. Även Mediekompaniets verktyg Media Watch används för att få en tydlig bild av hur vår journalistik utvecklas och blir mer jämställd.

– Vi skickar in underlag löpande så att våra artiklar analyseras i Media Watch. De mäter innehållet på alla titlar så vi kan se statistiken titel per titel. Under våren kommer vi även koppla ihop detta med Reporterdashboarden. Då får varje reporter möjligheten att följa sin egen utveckling, säger Malin Kennberg som är teknisk projektledare i samarbetet med Mediekompaniet.

Enligt FNs mål i agenda 2030 är jämställdhet mellan kvinnor och män en förutsättning för en hållbar och fredlig utveckling. För NTM är det en del i att fortsätta vara relevant för både medarbetare, läsare och annonsörer.

– Jämställdhet är en stor fråga och för att skapa förändring i vår koncern behöver vi se på den ur ett dagligt perspektiv. Samtalet behöver äga rum i vardagen om vi ska ta oss till en punkt där vi bidrar till en förändring istället för att spegla befintliga mönster i samhället, säger Lina Hedenström.

Redaktionschef i Norr Media, Lenitha Andersson-Junkka instämmer.
– Om vi ska lyckas skapa förändring behöver vi aktiva handlingar varje dag för att uppnå jämlikhet och bryta stereotypa normer. I en journalists vardag finns det många händelser som ska rapporteras snabbt, men inom många områden kan vi ta oss tiden att ta taktpinnen själva.

Nathalie Wiklund blir ny HR-chef på NTM

Nu är det klart att Nathalie Wiklund, som sedan i våras varit tillförordnad chef, kommer att bli NTM:s nya HR-chef. Hon tillträder tjänsten den 1 november.
Reporter arbetar med video i Storykit.

Nu kan 320 reportrar göra video på några sekunder – med hjälp av Storykit 

Som första publicist i Norden integrerar NTM nu automatiserat videoskapande direkt i sitt publiceringssystem. Med hjälp av Storykits API-löning kan samtliga 320 reportrar göra video med bara 2-3 knapptryck. – Det är häftigt. Tidsbesparingen och enkelheten är den största drivkraften i projektet, säger Jörgen Bröms på NTM.
Kvinna lyssnar på nyheter

Nyheter i ljudformat – med hjälp av AI

Nu erbjuder vi på NTM en helt ny form av nyhetsupplevelse. Med hjälp av AI-teknik lanserar vi en ny tjänst som gör det möjligt att få dagens toppnyheter upplästa. Först ut att testa det nya ljudformatet är Upsala Nya Tidning.