Eva Burman är Årets MediaAmazon 2021

Eva Burman, chefredaktör och ansvarig utgivare för Sörmlands Media, tilldelas utmärkelsen Årets MediaAmazon 2021

Juryns motivering lyder:
”Eva Burman och hennes medarbetare står modigt upp för journalistikens uppdrag: att granska. Det har resulterat i prisbelönta publiceringar som både påverkat lokalsamhället och fått internationellt genomslag. Eva Burman har värnat medarbetare, som tvingats verka under stormar av hat och hot. Hon prisas härmed för engagemang och uthållighet i sitt utgivarskap och journalistiska ledarskap.”

Den journalistiska drivkraften hittar Eva i viljan att avslöja orättvisor, korruption och att skapa en nyhetsrapportering som speglar mångfalden i vårt samhälle.​​​​​​​

– Jag är otroligt glad för det här erkännandet. Det är ett pris till hela redaktionen. Vi får ju det här priset för våra granskningar. Och det är ju tack vara alla fantastiska och modiga medarbetare som vill göra jobbet som vi faktiskt nått ut med våra avslöjanden. Det här ska vi fira, tillsammans. Det är vi värda, säger Eva Burman

Jurymedlemmar:

  • Cecilia Zadig, juryns ordförande Zadig Media AB, ledarskapsutveckling Kvinnors ledarskap
  • Christina Jutterström, fd vd SVT
  • Kerstin Brunnberg, styrelseledamot Expo, fd vd Sveriges Radio
  • Maria Ripenberg, journalist Maria Ripenberg Media AB, hedersdoktor Uppsala universitet
  • Thomas Mattsson, senior advisor Bonnier News, fd chefredaktör Expressen
  • Anna Lindberg, till 2020 vd och publisher Öst Media, ledamot Mediernas etiknämnd

UNT nomineras till Helhetspriset i Årets dagstidning

Upsala Nya Tidning har nominerats till Helhetspriset i den prestigefyllda branschtävlingen Årets dagstidning. Övriga nominerade i kategorin är Borås Tidning och Dagens industri.

Svensk Hemleverans storsatsar på emissionsfria transporter

Genom att öka andelen eldrivna fordon och optimera utdelningsrutterna har Svensk Hemleverans under 2024 gjort en stor satsning på emissionsfria leveranser av tidningar och paket. I Linköpings kommun är 100 % av leveranserna nu helt emissionsfria.
NTM köper Ampilio

NTM utökar byrånätverket – köper Ampilio

Nu breddar NTM byråverksamheten ytterligare och köper marknadsföringsbyrån Ampilio. Förvärvet är ett naturligt nästa steg i NTM:s resa för att få den kreativa affären att växa.