Under våren har NTM rullat ut nya sajter och bytt ut alla de gamla plattformarna mot helt ny, modern teknik. Totalt handlar det om en förbättrad kundupplevelse på koncernens 18 nyhetssajter. Arbetet med att bygga om alla system, med syfte att skapa rätt förutsättningar för att jobba datadrivet fullt ut, har pågått i flera år. Koncernens utvecklingsavdelning Innovation, har hållit i taktpinnen i arbetet där läsarnas synpunkter och åsikter har legat till grund för många av prioriteringarna i projektet.
– Vårt kundcenter tillhör dem som får ta emot flest synpunkter från läsarna. Det har varit viktigt för oss att ta tillvara på de synpunkterna och att ha fokus på våra användare. Vi vill tänka utifrån och in så mycket som möjligt, säger Malin Kennberg, projektledare på NTM Innovation, och fortsätter:
– Med snabbhet, användarvänlighet och läsarupplevelse som ledord har vi förbättrat flera funktioner och lanserat e-tidningen i en egen app.
Det är inte bara sajterna för användarna som är nya. NTM har jobbat med hela processen – från reporter till läsare – och tagit fram nya verktyg till redaktionerna. Nu är det bland annat enklare för reportrarna att jobba via mobilen, vilket ger dem möjlighet att i större utsträckning vara där det händer och därmed nå ut med nyheter snabbare.
– Innehållet på våra sajter styrs utifrån de nyhetsvärden som reportrar och redaktörer sätter. Puffarnas placering styrs av algoritmer som utgår från en kombination av nyhetsvärde, livslängd och läsning. Du som läsare har även möjlighet att själv styra ditt nyhetsflöde baserat på intressen eller geografiska områden.
NTMs syfte med den uppdaterade tekniken är att, ur ett långsiktigt perspektiv, kunna samla mer data om tidningarnas besökare och deras användarbeteenden samt hur de interagerar med innehållet som produceras. På så vis hoppas man kunna vässa journalistiken ytterligare.
– Det här ger oss helt nya möjligheter till den dataanalys som ska ge oss insikt i hur vår journalistik tas emot, vilket kommer att användas både för redaktionella beslut i realtid, långsiktiga innehållsstrategier och personifiering av innehåll, säger Malin Kennberg.
– Sajterna och alla system bakom är utan tvekan några av de mest flexibla och avancerade inom nyhetsbranschen, det ger oss enorma möjligheter framåt, säger Simon Vancoillie Utvecklingschef på NTM Innovation.
Ökad snabbhet innebär också att annonserna laddas in snabbare, något som leder till en högre synlighet vilket stärker intäkterna. En nyhet i annonsaffären är att NTM numera kan erbjuda så kallad outstream video, d v s rörlig bild i displayannonserna.
– Vi har haft våra kunder i fokus i vårt arbete med att dra nytta av tekniska möjligheter. Jag är stolt, både över det mycket kompetenta gäng som arbetat med detta och över resultatet med den här lanseringen. Nu har vi byggt oss hållbara plattformar att fortsätta växa och utvecklas i, säger Marie Skagerström chef för NTM Innovation.
Kontakt:
Marie Skagerström, Verksamhetschef Innovation, 070-279 67 19